Amerikanen keren MSN, AOL en Yahoo de rug toe
Het Amerikaanse ministerie van Justitie had deze gegevens opgevraagd om te kunnen nagaan hoeveel zoekopdrachten gerelateerd zijn aan porno. Dit omdat het als bewijs kan dienen in de rechtszaak tegen de American Civil Liberties Union (ACLU). Deze organisatie probeert via een rechtszaak de Child Online Protection Act uit 1998 ongeldig te laten verklaren.
Vrijdag bleek dat alleen Google heeft geweigerd om de zoekopdrachten van een hele week aan Justitie te geven. Google weigerde de data te overhandigen omdat het bedrijf bang is dat de privacy van gebruikers geschonden zou worden. Bovendien is Google bang dat er op die manier bedrijfsgeheimen uitlekken.
Veel internetters zijn boos dat zoekmachines die zij gebruiken niet zorgvuldiger met hun privacy omgaan. Software-ontwikkelaar William Boyle uit Illinois bijvoorbeeld reageert gepikeerd. "Ik zal Yahoo en MSN niet meer gebruiken als ik ze kan vermijden, tenzij ze hun excuses aanbieden voor het onnodig schenden van de privacy van hun gebruikers." Ook veel andere Amerikanen zeggen voortaan alleen nog zoekopdrachten te zullen uitvoeren met Google.
Persoonlijk
Ook de Amerikaanse burgerrechtenorganisatie Electronic Frontier Foundation (EFF) vindt de handelswijze van Google lovenswaardig. "We hadden graag gezien dat de andere zoekmachines zich hadden verzet als Google. We hopen dat Google zich in de rechtszaal staande houdt", reageert een woordvoerster van het EFF.
Een woordvoerster van AOL verdedigt zich. "We zouden nooit aan aan zo'n verzoek meewerken. Maar we hebben het ministerie wel een anonieme lijst met zoektermen gegeven. Deze lijst bevatte geen persoonlijke informatie." Een woordvoerster van MSN reageerde vrijdag op soortgelijke wijze. Yahoo wil niet zeggen welke informatie aan Justitie is gegeven.
Gartner-analist Allen Weiner verbaast zich er voornamelijk over dat de Amerikaanse overheid op deze manier aan zijn informatie probeert te komen. "Ze hadden net zo goed een studie kunnen laten uitvoeren of contact kunnen opnemen van een 'online tracking'-bedrijf zoals Comscore of NetRatings."