Nieuwsaanbod sluit niet aan bij sociale en bewuste leefwijze

Di 10 April 2007 20:17 | Frank | 3239 keer bekeken | 0 reacties | 0 x aanbevolen | Artikel voorlezen

Haarlem - Sociale contacten, onthaasten, bewustwording en milieu zijn belangrijk voor veel Nederlanders. Het nieuws dat de media dagelijks aanbiedt, lijkt echter ver af te staan van die belevingswereld. 83% van de Nederlanders heeft behoefte aan meer positief nieuws, blijkt uit een landelijk onderzoek van DirectResearch.nl uitgevoerd in opdracht van Zinfo.nl, een website met zinvol nieuws en informatie.

Geen angst voor andere culturen
Tevens zegt 72% van de Nederlanders geen angst te hebben voor andere culturen. Bijna tweederde van de ondervraagden vindt zelfs dat de multiculturele samenleving een meerwaarde is voor Nederland. Volgens emotiedeskundige dr. Susanne Piët besteden de media nu veel aandacht aan negatieve incidenten die plaatsvinden in onze multiculturele samenleving. “Terwijl mensen zelf met name veel leuke en normale ervaringen hebben in de omgang met nieuwe Nederlanders. Wel lijkt er nu een tegenbeweging in de media gaande die de multiculturele samenleving evenwichtiger belicht.”

Nederlanders leven sociaal en bewust
85% van de Nederlanders vindt sociale contacten belangrijker dan carrière. Bijna iedereen heeft bewustwording (87%) en onthaasten (92%) hoog in het vaandel staan. Tevens zegt 79% bij te dragen aan een beter milieu. Ruim tweederde van de ondervraagden vindt het belangrijk om onbaatzuchtig anderen te helpen, bijvoorbeeld door middel van vrijwilligerswerk. Materiële zaken en status blijken minder interessant. Voor respectievelijk 38% en 23% is dit wél belangrijk.

Behoefte aan ander nieuws
Dat media elkaar teveel napraten (87%) en het gebrek aan positieve berichtgeving (83%) zijn veel gehoorde ergernissen over de huidige media. Tevens leeft het gevoel dat er niet diep genoeg wordt ingegaan op achtergronden bij het nieuws. Ruim de helft van de Nederlanders raadpleegt wel eens nieuwe media zoals weblogs voor een andere kijk op de realiteit.

Mediadeskundige dr. Irene Costera Meijer pleit in haar boek De toekomst van het nieuws ook al voor meer inspiratie in het nieuws. “Elke scheet van Balkenende wordt uitgezonden, terwijl mensen door nieuws geïnspireerd willen worden.” Burgerjournalist Robbert Zoon, initiatiefnemer van Zinfo.nl, voegt hieraan toe: “De media richten zich nu vooral op problemen, sensatie en entertainment maar mensen tonen in toenemende mate interesse in oplossingsgericht en inspirerend nieuws. Het verbaast me dat hier nog nauwelijks aandacht aan wordt besteed.”

Meest positieve tv-programma
Nederlanders is ook gevraagd welk tv-programma de onderwerpen op de meest positieve manier benadert. De Wereld Draait Door wordt daarbij het meest genoemd gevolgd door Man Bijt Hond. Het NOS Journaal wordt gezien als het meest negatieve programma met op de tweede plaats Hart van Nederland.

Bron: DirectResearch.nl