Veel kinderen vertrouwen volledig op media
Veel kinderen (71 procent) tussen de 8 en 13 jaar hebben onvoldoende kennis over hoe de media functioneren en nemen elke mediaboodschap voor waar aan. Dat blijkt uit een onderzoek.
Onderzoek
Onderzoekers van het kenniscentrum Reklame Rakkers in samenwerking met de afdeling Communicatiewetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen interviewden in een eerste fase 159 kinderen, met 14 kinderen werd later dieper ingegaan op de materie.
Aanleren
De onderzoeksconclusies zijn in lijn met eerdere onderzoeken. Het kenniscentrum is daarom opnieuw van mening dat kinderen moet worden aangeleerd wat waar is en wat niet in media-uitingen. Reklame Rakkers richt zich op het ontwikkelen van educatieve diensten die een bijdrage leveren aan verbetering van het bewustzijn over kinderen, media en commercie.
Onderscheid
Vanaf een jaar of 12 slagen kinderen er pas in om onderscheid te maken tussen reclame en andere mediaboodschappen. Echter ook op uitingen die geen reclameboodschappen zijn valt nog wat af te dingen. Mediaproducenten maken zelf bewuste of onbewuste keuzes en dat beseffen kinderen zich niet voldoende. "Televisie lijkt de hele realiteit te tonen, maar brengt slechts een selectief gedeelte van de realiteit in beeld. Het blijkt dat 63% van de kinderen dit onvoldoende beseft'', staat in het onderzoek.
Economische factoren
Kinderen realiseren zich ook de invloed van economische factoren niet goed, concluderen de onderzoekers. Van de respondenten beseft 85% zich niet genoeg dat de media-industrie wordt geleid door een winstmotief. "Zij beseffen niet dat vooral mediaboodschappen die een groot publiek trekken, worden geproduceerd.''