Nooit anoniem in een intelligent gebouw

Wednesday 21 November 2007 06:50 | louise | 2911 keer bekeken | 0 reacties | 0 x aanbevolen

De mogelijkheden die RFID biedt, zijn legio. Bezoekers kregen er gisteren tijdens het eNederland congres zo veel voorgeschoteld, dat het duizelde. Vooral de toepassing van RFID in de wereld van beveiliging is boeiend. KPN start daar volgende maand een experiment mee.

Het project is 'intelligent gebouw' gedoopt, zegt Jan Kroon, programmamanager RFID bij KPN. Het vindt plaats in het nieuwe hoofdkantoor van rederij Samskip, in de Waalhaven in Rotterdam. KNP maakt gebruik van bestaande technologieën, maar gaat deze koppelen. De clou is totale integratie van verschillende systemen. Denk aan de camerabewaking, het parkeermanagement en de bezoekersregistratie.

Pas met chip
Medewerkers krijgen een pas met een RFID-chip. Daardoor is hun locatie steeds bekend - handig bij een ontruiming en nóg handiger bij een instorting. De deuren binnen in het gebouw gaan automatisch open zodra er een medewerker nadert - hun signaal wordt op afstand opgevangen door lezers. Klunzig met twee koppen koffie een deur openen is er in dit gebouw dus niet meer bij. Indien gewenst gaan de deuren niet meer automatisch open na bijvoorbeeld zes uur 's avonds.

Samskip wilde graag een soepelere registratie van bezoekers. Wordt de intercom niet bij de receptie beantwoord? Dan wordt deze doorgeschakeld naar de telefoon van een medewerker. In een latere fase is het de bedoeling dat bezoekers niet meer hoeven te wachten bij de poort. Een van tevoren aangemelde bezoeker kan gewoon doorrijden wanneer zijn nummerbord is herkend door een speciale camera. In de lift krijgt hij een introductiefilmpje te zien. Voor medewerkers heeft de lift bijvoorbeeld bedrijfsmededelingen in petto. Het ligt maar aan de persoon; die is altijd bekend.

Tag op uw laptop
Een ander idee is om waardevolle apparaten in het gebouw uit te rusten met een RFID-tag. Het systeem weet precies wie bijvoorbeeld de deur uitloopt met een bepaalde laptop. Is het de eigenaar van de computer, een medewerker of een onbekende? Afhankelijk van de situatie maakt het systeem een notitie of filmpje van de situatie, of slaat het alarm.

"Dikke boeken met procedures die beveiligers moeten volgen, kunnen zo de deur uit", aldus Kroon. "Het gebouw doet wat de eigenaar wil." Kroon geeft toe dat dit big brother -associaties met zich meebrengt. Maar volgens hem is het verschil dat mensen goed op de hoogte worden gebracht van de technologie. Die moet niet alleen voor een veilig, maar ook gastvrij gebouw zorgen.


Bron: Tiscali
Externe link: http://www.yayabla.nl