EU-verdrag wel grondwet
Volgens het Deense EU-parlementslid Jens-Peter Bonde bevat het nieuwe EU-verdrag wel degelijk grondwettelijke elementen. Hoe is het mogelijk dat zoveel politici en de Raad van State het Europese hervormingsgedrag beschrijven als een 'nieuw verdrag zonder grondwettelijk karakter'?
"De grondwettelijke elementen zijn helemaal niet geschrapt", aldus de Deen. In plaats daarvan zijn ze 'verborgen en vermomd', zoals recentelijk verklaard door Valéry Giscard d'Estaing, de geestelijke vader van de EU-Grondwet. "99% van de woorden zijn identiek, ze worden alleen anders gepresenteerd", aldus Giscard d'Estaing. Bonde zet daarom een aantal grondwettelijke elementen van het nieuwe verdrag op een rijtje:
De herziene EU-grondwet gaat boven de Nederlandse Grondwet
De eerste versie van de EU-Grondwet sprak in heldere bewoordingen dat EU-Regels voorrang hebben op nationale wetgeving. Dit artikel wordt niet geschrapt. Het is alleen verschoven naar een voetnoot waardoor het moeilijker is gemaakt om het te vinden en te lezen. Maar als er een conflict is tussen een Nederlandse wet (of de Nederlandse Grondwet) en een Europese wet, dan zal de EU-wet prevaleren.
De EU-symbolen zullen verder gaan
Het artikel over de Europese symbolen, zoals het gemeenschappelijke volkslied, de nationale dag, het motto, de vlag en de munt wordt geschrapt. In plaats daarvan wordt verklaard dat het gebruik van de EU-symbolen wordt gecontinueerd en het Europese Parlement heeft daarop geantwoord door te beslissen om het gebruik van de EU-symbolen te intensiveren. We zullen niet minder euro nationalisme krijgen. We zullen er juist meer van krijgen.
Het Europees Parlement blijft vooral een adviesorgaan
De kern van een democratie is de mogelijkheid van verkiezingen, een nieuwe meerderheid te realiseren en nieuwe wetten te creëren. Deze kern ontbreekt in zowel de originele als de herziene grondwet. De Europese Commissie zal nog steeds het monopolie hebben om nieuwe wetten voor te stellen en de waarborg voor een Nederlandse Commissaris is vervallen.
De meeste wetten worden voorbereid in 3000 geheime werkgroepen van de Commissie en beslist in 300 andere geheime werkgroepen van de Raad. De gekozen leden van het parlement kunnen alleen amendementen voorstellen aan de niet-gekozen ambtenaren en ministers die zelf besluiten over de grote meerderheid van wetgeving. Meer uitleg en opmerkelijke bevindingen vind je hier. En je kunt je ook afvragen Zijn wij de baas?