intelligent design - leer verboden op school in VS
Do 22 December 2005 12:48 |
Frank |
2861 keer bekeken |
0 reacties |
0 x aanbevolen |
Artikel voorlezen
ROTTERDAM, 21 DEC. Een Amerikaanse federale rechter heeft gisteren bepaald dat 'intelligent design' (ID) op een openbare school in de staat Pennsylvania niet mag worden onderwezen als alternatief voor de evolutietheorie van Darwin.
De rechtszaak was aangespannen door elf ouders die vonden dat de beslissing van de schoolraad van het district Dover om 'intelligent design' verplicht te stellen tijdens de biologielessen een schending is van de grondwettelijk vastgelegde scheiding van kerk en staat. Volgens de ID-gedachte is het leven op aarde te complex om, zoals Darwin in 1859 stelde, zelfstandig te zijn geëvolueerd.
Een ,,intelligente schepper" (god) moet een rol hebben gehad bij die evolutie, zo menen aanhangers van 'intelligent design'. Federaal rechter John Jones in Philadelphia was het eens met de ouders. Hij veroordeelde de ,,adembenemende onnozelheid" van de schoolraad die met hun beleid poogden religie ,,via de achterdeur" op scholen te introduceren. De leerlingen ,,hebben het recht niet in deze juridische maalstroom te worden meegezogen, waarvan het enige resultaat de ongelooflijke verspilling van geld en persoonlijke middelen is", aldus de rechter.
De ouders reageerden gisteren tevreden: ,,Dit is een overwinning voor het onderwijs, een overwinning voor de wetenschap en een overwinning voor het wetenschappelijk onderwijs", zo zei Christy Rehm.
De organisatie Americans United for Separation of Church and State, die de ouders bijstond, noemde de beslissing van de rechter ,,een belangrijke klap voor pogingen van religieus rechts om hun fundamentalistische dogma openbare scholen binnen te smokkelen onder het voorwendsel van wetenschap".
De aanhangers van de ID-theorie kondigden aan in hoger beroep te gaan. ,,De rechter denkt dat 'intelligent design' een bovennatuurlijke uitleg is, maar dat is niet zo. Dus de uitspraak is gebaseerd op een foute voorstelling van wat intelligent design is", aldus Casey Luskin van het Discovery Institute. Peter Briggs van de conservatieve organisatie Family Research Council, noemde de uitspraak een gevaarlijk precedent.
De rechtszaak werd door verschillende staten en groeperingen goed gevolgd. Pennsylvania is niet de enige staat waar schooldistricten vinden dat de ID-theorie moet worden onderwezen. In Kansas besloot eerder dit jaar de schoolraad, ondanks protesten van ouders, leraren en wetenschappers, leerlingen, 'intelligent design' te onderwijzen tijdens biologieles.
De rechtszaak was aangespannen door elf ouders die vonden dat de beslissing van de schoolraad van het district Dover om 'intelligent design' verplicht te stellen tijdens de biologielessen een schending is van de grondwettelijk vastgelegde scheiding van kerk en staat. Volgens de ID-gedachte is het leven op aarde te complex om, zoals Darwin in 1859 stelde, zelfstandig te zijn geëvolueerd.
Een ,,intelligente schepper" (god) moet een rol hebben gehad bij die evolutie, zo menen aanhangers van 'intelligent design'. Federaal rechter John Jones in Philadelphia was het eens met de ouders. Hij veroordeelde de ,,adembenemende onnozelheid" van de schoolraad die met hun beleid poogden religie ,,via de achterdeur" op scholen te introduceren. De leerlingen ,,hebben het recht niet in deze juridische maalstroom te worden meegezogen, waarvan het enige resultaat de ongelooflijke verspilling van geld en persoonlijke middelen is", aldus de rechter.
De ouders reageerden gisteren tevreden: ,,Dit is een overwinning voor het onderwijs, een overwinning voor de wetenschap en een overwinning voor het wetenschappelijk onderwijs", zo zei Christy Rehm.
De organisatie Americans United for Separation of Church and State, die de ouders bijstond, noemde de beslissing van de rechter ,,een belangrijke klap voor pogingen van religieus rechts om hun fundamentalistische dogma openbare scholen binnen te smokkelen onder het voorwendsel van wetenschap".
De aanhangers van de ID-theorie kondigden aan in hoger beroep te gaan. ,,De rechter denkt dat 'intelligent design' een bovennatuurlijke uitleg is, maar dat is niet zo. Dus de uitspraak is gebaseerd op een foute voorstelling van wat intelligent design is", aldus Casey Luskin van het Discovery Institute. Peter Briggs van de conservatieve organisatie Family Research Council, noemde de uitspraak een gevaarlijk precedent.
De rechtszaak werd door verschillende staten en groeperingen goed gevolgd. Pennsylvania is niet de enige staat waar schooldistricten vinden dat de ID-theorie moet worden onderwezen. In Kansas besloot eerder dit jaar de schoolraad, ondanks protesten van ouders, leraren en wetenschappers, leerlingen, 'intelligent design' te onderwijzen tijdens biologieles.
Bron: NRC