'Sinterklaas- en kerstuitgaven hoger dan vorig jaar'

Di 29 November 2005 12:49 | Webskater | 2637 keer bekeken | 0 reacties | 0 x aanbevolen | Artikel voorlezen

(Novum) - Nederlanders happen dit jaar 9,5 miljoen kilo Sinterklaassnoepgoed weg en besteden ruim 400 miljoen euro aan Sinterklaascadeaus. Dat is de verwachting van het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) en de Nationale Winkelraad MKB-Nederland.

Nederlanders zijn dit jaar royaler in hun Sinterklaas- en kerstuitgaven dan vorig jaar, constateert de Winkelraad. Uit een enquête blijkt dat de Nederlandse consument meer vertrouwen heeft in de economie. Dat vertaalt zich in meer en luxere Sinterklaas- en kerstcadeaus, zoals elektronische apparaten. Mede onder invloed van televisiekoks als Jamie Oliver is dit jaar 'hoogwaardige keukenapparatuur' in trek. Kleding, juwelen en geurtjes doen het ook goed.

De eerste en tweede plaats op de boekenlijst zijn weggelegd voor respectievelijk 'Knielen op een bed van violen' van Jan Siebelink en Harry Potter. Volgens MKB-Nederland kopen mensen tijdens Sinterklaas veel kleine cadeautjes; grotere luxecadeaus worden bewaard voor de kerstdagen.

Nederlanders kopen dit jaar naar verwachting van het CBL in totaal een half miljoen kilo Sinterklaassnoepgoed meer dan vorig jaar. Toen was de omzet van de snoepverkoop tijdens Sinterklaas goed voor een omzet van 35 miljoen euro. Voor in de schoen zijn de moderne kant-en-klare snoeppakketten of 'schoenpakketten' dit jaar 'hot'.

Bron: NOVUM