Spam leidt alleen maar tot verlies

Di 22 November 2005 17:02 | Frank | 2219 keer bekeken | 0 reacties | 0 x aanbevolen | Artikel voorlezen
AMSTERDAM - 'Dom, ongelofelijk dom'. David Gorbach, de eigenaar van de Amsterdamse vitaminehandelaar Vitamins Direct heeft ruim een jaar na dato nog spijt van die ene keer dat hij zijn bedrijf via e-mail aanprees.

Vitamins werd gisteren door waakhond Opta veroordeeld vanwege het versturen van grote hoeveelheden ongevraagde reclame per mail.

Vitamins is een webwinkel voor voedingssupplementen. Om de verkoop op te peppen, kocht het bedrijf vorig jaar een lijst met dertigduizend mailadressen. Naar zo'n 24.000 werd vervolgens een reclamemailtje gestuurd, onder de kop 'Mogen we ons even voorstellen?'

Een kleine vijftig ontvangers reageerden. Niet bij Vitamins, maar bij spamklacht.nl, de website van Opta, waarop ongevraagde mail gemeld kan worden. Dat leidde weer tot een officieel onderzoek.

Bedrijven mogen reclameberichten alleen naar particuliere mailadressen sturen, als de gebruikers ervan hebben aangegeven dergelijke mailtjes te willen ontvangen.

Vitamins had de lijst met namen voor zeshonderd euro gekocht bij een handelaar in mailadressen, die ze had aangeboden. De verkoper zei de lijst te hebben gekocht uit de failliete boedel van een ander vitaminebedrijf.

De gebruikers van de mailadressen, zo bezwoer de verkoper, hadden toestemming gegeven voor het ontvangen van vitaminereclame. ''We dachten, dat het om een opt-in lijst ging,'' zegt Gorbach. ''Maar dat hebben we niet gecontroleerd.''

De lijst bleek bovendien onbetrouwbaar. Eén op de drie spamberichten kwam niet aan, omdat het mailadres niet klopte. Omdat er zo veel mailtjes terugkwamen, haalde de provider van Vitamins, Xs4all de website van het bedrijf twee weken uit de lucht. ''We hebben het domste gedaan dat we konden doen,'' zegt Gorbach. ''Als klant van Xs4all, die fel tegen spam is, spam versturen.''

De hele affaire heeft Vitamins 25.000 euro gekost, schat hij, nog afgezien van de Opta-boete. De operatie leidde, behalve de klachten, niet tot nieuwe klanten. ''Dit doen we dus nooit meer.''

Gorbach ziet zijn bedrijf ook als slachtoffer. ''Ik heb ongeveer tien seconden nagedacht over het plan.'' Te kort, geeft hij toe. ''Dit was dom. Ongelooflijk dom.''
Bron: HERMAN STIL