25 miljard euro nodig voor vervolg Betuwelijn

dinsdag 22 november 2005 09:26 | Frank | 2455 keer bekeken | 0 reacties | 0 x aanbevolen
BRUSSEL - Het vervolg van de Betuwelijn, de aansluiting naar Italië, gaat circa 25 miljard euro kosten. De spoorbedrijven van Nederland, Duitsland, Zwitserland en Italië hebben dat maandag bekendgemaakt op een conferentie in Brussel.

De bedrijven willen dat de overheden en de EU het geld snel geven, zodat ze al in 2007 aan de slag kunnen. Ze hebben plannen om de belangrijke spoorverbinding tussen Rotterdam en Genua flink op te knappen.

De baan moet op vele trajecten minstens vier sporen krijgen, om vrachttreinen goed te laten doorrijden. Ook is een nieuwe spoortunnel in de Alpen nodig en een omleiding rond de stad Basel.

â??De Betuwelijn is niets zonder aansluiting op deze corridor naar Italiëâ?, zei Hartmut Mehdorn, topman van de Deutsche Bahn. â??Deze noord-zuidverbinding is de halsslagader van het vrachtvervoer per spoor in Europaâ?.

De huidige lijn is ongeveer 1300 kilometer en heeft meerdere knelpunten, zoals bij Karlsruhe. Het kan hooguit 150 vrachttreinen per dag verwerken. Doel is de capaciteit te verdubbelen voor 2015.

De wagons moeten de groeiende hoeveelheid lading vervoeren van onder meer de toekomstige Tweede Maasvlakte. â??Die vracht vanuit de Tweede Maasvlakte willen we over het spoor en niet over de wegâ?, zei CDA-Europarlementslid Wortmann.

De CDA'er gaat zich in het Europees Parlement sterk maken voor Europese subsidie. De EU heeft potjes voor trans-Europese netwerken, waarbij de subsidie kan oplopen tot 20 tot 30 procent van de bouwkosten. Dat de EU-bijdrage dan tot ongeveer 8 miljard euro moet oplopen, hoeft volgens Wortmann geen probleem te zijn. â??Het wordt immers uitgesmeerd over meerdere jaren.â?

Wortmann en de spoorbedrijven verwachten steun van andere EU-landen, ook al hebben die geen direct belang bij het project. â??Dit is immers een klus die snel kan beginnen. Het voorkomt dat veel subsidiegeld nog langer op de plank blijft liggenâ?.

Wanneer de investering van 25 miljard rendabel wordt, kon Deutsche Bahn-topman Mehdorn niet zeggen. â??De prioriteit is zo hoog, dat het geld geen probleem zou moeten zijn. Het zijn toch projecten die vijftig jaar of langer meegaan. Tja, wanneer is een suk snelweg eigenlijk rendabel?â?.

Het speciale goederenspoor Betuwelijn, tussen Rotterdam en Emmerich, kostte circa 4,7 miljard euro. Het zal in 2006 in gebruik worden gesteld.

Bron: ANP