Rijden op slaolie - een milieuvriendelijk alternatief

zondag 20 november 2005 19:47 | Frank | 10920 keer bekeken | 0 reacties | 2 x aanbevolen

â??Ik ben de overheid te slim af, echt geweldig!â?

Benzine is duur. Te duur voor veel mensen. Aanslagen en angst hebben geen positief effect gehad op de olieprijzen.
Het gevolg, stijgende bezine prijzen en klagende consumenten. Een reeks orkanen gaf het laatste zetje in onze zere rug. De benzine prijzen stegen in september tot een record hoogte van boven de â?¬1,52 per liter.
Tot overmaat van ramp resulteerde dit in lange rijen automobielen. Er was maar een manier; men liet de auto staan.

Of is er een andere oplossing? Een nieuwsgierige student ging op zoek naar een uitdaging om de kosten te drukken en toch blij rond te kunnen rijden. Het resultaat?

Slechts een aantal slimmerikken deden het een paar jaar geleden al, rijden op slaolie. Ecologisch verantwoord én reuze goedkoop. Het lijkt dé oplossing voor iedereen met een dieselauto. Voor maar 0,59 cent per liter, zonder aanpassingen aan de moter en met de geur van gebakken patat rijden door Nederland. Het klink bijna te mooi om waar te zijn.
Als nieuwsgierige Jansen verslaggever ging ik samen met een student de som op de proef nemen.
Benodigdheden: een dieselauto, een bestuurder, flessen slaolie en een dosis lef.

Het is twaalf uur sâ??middags als ik de deur van de startende auto open trek. Ik stap in de witte Mercedes van Steven, 33 jaar, student. Sinds een tijdje rijdt ook hij op slaolie.
â??Ik heb er nog niet veel mee gereden maar ik weet wel dat het écht kan.â?
Nou, eerst zien dan geloven!

â??Goed, waar beginnen we?â?
Ik weet niks van autoâ??s en zeg; â??bij de benzinepomp...?â?

Steven zit achter het stuur en veteld over zijn slaolie-initiatief. Uit de radio schelt een schore stem van een BBC verslaggever.
â??Ik volg het nieuws over rijden op slaolie nu ongeveer een jaar. Ik hoorde er voor het eerst van bij een uitzending van 2 Vandaag. Sindsdien is het in mijn hoofd blijven zitten. Een uitzendig van Radar heeft me over de streep getrokken.â?
Waarom hij zo graag op slaolie wilde rijden had meerdere redenen. Ten eerste de prijs. Plantaardige olie is ongeveer de helft goedkoper dan diesel. Ten tweede voor het milieu en als laatste omdat het een uitdaging is. â??Als je op slaolie kan rijden maar niemand het durft, is voor mij de uitdaging alleen maar aantrekkelijker!â?

In 2002 waaide de Duitse trend over naar Nederland. Er werd druk onderzoek gedaan naar wat voor nadelen het met zich meebracht. Al snel kwamen de deskundige tot de conclusie dat die er nauwelijks waren. Als jou autotype op de lijst staat van geschikte autoâ??s, kun je er zomaar plantaardige olie in doen. Waaghalzen die de stap durven te nemen rijden veel schoner dan met diesel, maar waarom?

De pure plantaardige olie wordt gewonnen uit plantjes die hun best hebben gedaan om CO2 uit de atmosfeer te verwijderen. Daardoor bereik je met het gebruik van plantaardige olie een neutraal effect op de hoeveelheid broeikasgassen in de atmosfeer. Er bestaan verschillende plantaardige olie. De meest bekende zijn Koolzaadolie, gewonnen uit de koolzaadplanten, en je hebt Slaolie, gemaakt van sojaolie.

Je kunt zonder je auto te laten ombouwen, niet honderd procent op slaolie rijden. De olie is te stroperig en daarom moet je het altijd verdunnen met diesel. Als je dat niet doet verminderd je vermogen vanwege een tekort aan brandstof in je moter. Aanpassingen aan je auto zijn niet nodig als je het blijft mengen met diesel.

Daarom rijden Steven en ik naar de dichtsbijzijne benzinepomp. Voor tien liter diesel betalen we â?¬10,40.
De slaolie is stukken goedkoper. Voor een doos met tien literflessen betalen we bij de Aldi Markt â?¬5,90, bijna de helft goedkoper.

Met de flessen in de achterbak rijden we naar een mooie parkeerplaats aan de Maas. â??Dit is een mooie open plek om fotoâ??s te maken.â? zegt Steven.
We hebben de eerste fles nog niet open gemaakt of er staan al zes mensen bij de auto. â??Zo, dus jij rijdt echt op slaolie? Ik heb er veel over gehoord maar jij bent volgens mij de eerste die het écht doet!â? grapt de toeschouwer. Vol trots verteld Steven de mensen over zijn besluit en zijn ervarigen.
Het lijkt er op dat de mensen niet over hun verbazing heen komen. Er komen steeds meer mensen bij de groep staan en ik hoor alleen nog maar kreten zoals; â??Hoe duur is het dan? Schokt je auto niet? Wanneer heb je het besloten? Bevalt het je? Waar koop je je slaolie?â?? Heb je niks hoeven aanpassen?

Steven heeft inderdaad niks aan zijn auto aangepast. In Nederland gebeurd dat nog maar nauwelijk, omdat de regering in 2006 accijzen gaat heffen op pure plantaardige olie. In Duitsland en Frankrijk is het anders. Daar zijn de autogarages al maanden lang volgeboekt. Veel mensen laten daar wel hun auto aanpassen om volledig op slaolie te kunnen rijden. In die landen wordt plantaardige olie juist gestimuleerd en is dus accijs-vrij.

Nadat we de tien flessen hebben leeg gegoten in de tank moeten we volgens Steven â??even schuddenâ??.
Hij zet zijn handen tegen de bumper en begint hevig te duwen. Ik kijk hem ongelovig aan en hij zegt; â??grapjeâ??.

Goed, het moment van de waarheid. Om precies te zijn zit er nu 50% diesel en 50% slaolie in de tank van de auto. Na een kleine controle onder de moterkap wordt de auto gestart. Ik stap in en ik voel me toch redelijk nerveus worden. Daar gaan we dan.
We rijden de parkeerplaats af, de straat uit, een andere weg op en we staan stil voor het rode stoplicht. â??Zie je wel, hij rijdt gewoon zonder problemen!â?
Een extrem vieze lucht komt mijn raampje binnen. De geur is werkelijk niet vol te houden. Men zegt dat het zou moeten ruiken naar gebakken patat maar hier krijg ik alles behalve honger van!
â??Je zou het kunnen vergelijken met een barbeque die al drie weken staat te verbrandenâ? zegt Steven die al duidelijk gewend is aan de stank. Als we weer gaan rijden ruik je gelukkig niks meer.

Dat je kan rijden op slaolie is dus bij deze bewezen, maar hoe zit dat als je boven de honderd kilometer per uur wil rijden? We gaan richting snelweg om te kijken of het gaat lukken.
â??Eerlijk gezegd heb ik ook nog niet op de snelweg gereden dus het is voor mij ook een testâ? bekent hij.
Zodra we de snelweg oprijden zien we het al, het is druk. Voor Steven is dat geen reden om de test niet uit te voeren. Zonder schroom rijdt hij abrupt naar de linker baan en geeft gas.
Mensen wijken uit en de auto rijdt ondertussen al 110. Toen ik onze voorganger steeds dichter bij zag komen, kreeg ik het toch lichtelijk warm. Ik hoopte vurig dat Steven nu wat af ging remmen maar dat gebeurde pas op het allerlaatste moment. Hij zegt alleen; â??De oliedruk is goed en de motertemperatuur is normaal. De auto rijdt er zeker niet langzamer op.â?

Aan het einde van de rit vraag ik Steven of hij voortaan op slaolie blijft rijden.
â??Absoluut! Als ik er aan gewend ben ga ik de hoeveelheid slaolie nog opvoeren. Kijken wat er dan gebeurd. Misschien rij ik straks wel op 90% slaolie.â?
Hij is heel blij met het resultaat. â??Ik was al blij met mijn auto, maar nu helemaal. Ik gebruik maar één liter per 15 kilometer en ook nog eens voordelig. Ik vind het trouwens geweldig dat ik erin slaag de overheid te slim af te zijn. Ik betaal lekker bijna geen accijzen meer!â?

Hoe het verder zal verlopen met slaolie rijders, is nog niet bekend. Het staat nog volledig in de kinderschoenen. Op korte termijn lijkt het de beste oplossing voor het milieu. Toch word deze theorie door veel mensen bestreden.

Om één vrachtwagen een jaar op koolzaadolie te laten rijden, is 1500 liter olie nodig. Om dit te kunnen produceren is 20 hectare koolzaad nodig, wat neer komt op zoâ??n 4500 kilogram.
Ecologisch gezien zal Nederland nooit allemaal kunnen produceren. Daarnaast heeft de politiek al bekend gemaakt dat rijden op plantaardige olie de komende jaren niet accijnsloos zal worden. Het kabinet willen zij liever investeren in een gecontroleerde verbeteringen, zoals biodiesel, een mengsel tussen diesel en slaolie die rechtstreeks uit de pomp komt.

De toekomst is dus onzeker, maar vorolpig zijn er zat mensen die op eigen houtje de stap wagen. Als je echt geïnteresseerd bent in rijden op slaolie, kom je aan informatie niks te kort. Wat je moet geloven, dat is moeilijk. Op de bekende slaolie-forums word nog al wat af gedisscussieërd. De een zweert bij dat pompje, en de ander verklaard die juist volledig ongeschikt. Toen ik een simpel vraagje op de website plaatste, laaide de discussie tussen de slaolie kenners Wouter en Bas dat het gesprek eindigde met de tekst;

How, blijkbaar nogal veel reactie losgemaakt.
Ik wilde even wat algemeenheden vertellen aan de mevrouw in kwestie. En haar op weg helpen om zich wat meer te verdiepen in de materie.

Tegen mijn verwachting in, moet ik toegeven dat â??de materieâ?? van het slaolie rijden niet makkelijk te vinden is. De waterval aan informatie lijkt steeds sneller te gaan stromen. Eén ding weet ik in ieder geval zeker, rijden op pure plantaardige olie kan echt! Ik heb het met mijn eigen ogen gezien.

Tot slot steekt Steven een sigaretje op. â??Weet je, eigelijk is het helemaal geen nieuwe uitvinding. Toen Rudolf Diesel begin 19e eeuw de diesel auto uitvond, reed die enkel op notenolie. Er was toen niet eens dieselbenzine!â?
Tevreden kijkt hij voorzich. â??Maar het is nu denk ik wel de heruitvinding van de eeuw.â? â??Ja dat denk ik ookâ? en ik stap de auto uit.
Dit was zeker een geslaagd experiment.


Toevoeg kader:

Meest geschikte autoâ??s
- Het moet een dieselautoâ??s zijn, het liefst van voor 1995
- De merken Mercedes, Peugot, en Citroën schijnen het best te zijn
- Vooral oude Mercedesen hebben de minste aanpassingen nodig
- Nieuwe dieselautoâ??s zijn niet geschikt vanwege hun turbo of injectiemoters

Bron: Lynn Stroo, Volkskrant
Externe link: www.positief.nu

 Quote

De politiek heeft geen toekomst; de politiek heeft alleen bestaan vanwege de neurose waarin de mensheid leeft. Als die neurose eenmaal verdwenen is, verdwijnt ook de politiek.
Bhagwan Sri Rajneesh