RFID Propaganda op lowlands
Op het lowlands festival (17-19 augustus) waren 2.000 festivalbezoekers een RFID polsbandje droegen (en nu misschien nog wel dragen). Hiermee kregen ze de kans hun mooiste Lowlandsmomenten te regisseren en vervolgens te laten registreren in een persoonlijke videoweblog. Dit is de eerste keer dat RFID polsbandjes op een dergelijke schaal op een evenement worden ingezet. De toepassing is absoluut uniek in de wereld.
Het project was opgezet door Grolsch. Grolsch wilde tijdens het Lowlands-festival op 17 tot 19 augustus niet alleen fysiek aanwezig zijn. De sponsor gaf daarom aan 2.000 bezoekers via de Grolsch Llowlog de kans om hun mooiste Lowlands-momenten te regisseren en vervolgens te laten registreren in een persoonlijk videoweblog.
De bezoekers kregen een Llowlog-polsbandje, dat is voorzien van een RFID-chip. Zodra de drager contact zoekt met een van de vijf aanwezige camerateams, wordt er gefilmd. Zo worden van 2.000 mensen gedurende het gehele festival snapshots genomen die uiteindelijk worden samengevoegd tot twee à drie minuten durende festivalfilmpjes. De filmpjes worden al tijdens Lowlands naar de persoonlijke Llowlife-accounts gestuurd. Vanuit deze Hyves-achtige accounts kunnen de filmpjes verder worden verspreid naar bijvoorbeeld thuisblijvers. Een sneak preview van een aantal opgenomen 'takes' is tijdens het festival al te bekijken. Op het Lowlands-festivalterrein kunnen de polsbandjes namelijk worden gescand en de filmpjes alvast worden bekeken op een groot LED-scherm.
En zo worden wij langzaam maar zeker klaar gestoomd voor de implantaat chip die je dan gewoon bij een kratje Grolsch krijgt.
Voordat je nu in de rij gaat staan, volgend jaar, voor zo'n RFID bandje, kijk even naar het "lowlife" gehalte van deze groep proefdieren:
http://www.lowlands.nl/lowlog.php?naam=kneijpie&mp_id=1379
Zo nu eerst een ....