E-mail als ontslagreden

Do 29 Maart 2007 11:01 | Truthseeker | 4003 keer bekeken | 1 reactie | 0 x aanbevolen | Artikel voorlezen

Opgenomen telefoongesprekken of oude e-mails, ze kunnen allemaal worden ingezet als bewijsmateriaal om iemand te ontslaan. Rechters blijken steeds vaker het belang van privacy ondergeschikt te maken aan waarheidsvinding.

Onlangs hechtte de Bredase kantonrechter meer aan waarheidsvinding dan aan de privacy van een ontslagen werkenemer en achtte die een opgenomen telefoongesprek als bewijs geoorloofd.

Traceerbaar
Ook blijken e-mails steeds vaker bij ontslagprocedures te worden gebruikt. E-mails blijken, ook al zijn ze verwijderd, nog lang traceerbaar op het bedrijfsnetwerk. Hetzelfde geldt surfgedrag op het internet.

Navigatiesysteem
'Computers worden leeggetrokken', zegt Maarten van Gelder, arbeidsrechtadvocaat en oprichter van ontslag.nl . Maar hij maakte het nog sterker mee: 'Ik heb zelfs meegemaakt dat bij een accountmanager het navigatiesysteem van de lease-auto werd gecheckt door het bedrijf om te kijken of de werknemer wel echt was geweest waar hij zei geweest te zijn.'

Bron: De Pers

Bron: de Pers

Reacties

    Spion inhuren om werknemer te ontslaan

    Wo 4 April 2007 22:07 | Frank |

    Een spion inzetten om een werknemer te kunnen ontslaan klinkt als een spannende science-fictionfilm. Maar supermarktketen Wal-Mart beschikt over een eigen inlichtingendienst bemand door voormalige CIA- en FBI-agenten. De voormalige ’spionnen’ zijn uiterst effectief bij arbeidsconflicten.

    In de juridische strijd om het ontslag van de voormalige marketingbaas Julie Roehm is de multinational in het privéleven van zijn medewerker gedoken. Onderschepte e-mails illustreren dat de voormalige topvrouw een relatie had met een ondergeschikte, wat tegen de bedrijfsregels is. Ook wordt onthuld dat de twee in intieme toestand in een café zijn gezien.

    Amerikaanse bedrijven geven naar schatting een half miljard dollar uit aan hun eigen inlichtingendiensten, terwijl dat in 2000 nog maar honderd miljoen dollar was. Het is vooral bedoeld om lekken van informatie te voorkomen, maar soms loopt dat uit de hand, zoals bij Hewlett-Packard, waar topvrouw Patricia Dunn besloot (privé-)gesprekken van haar collega-bestuurders af te luisteren.

    Volgens critici is er een fundamenteel probleem verbonden met de ’corporate’ inlichtingendiensten: ze kunnen dienen om lastige werknemers uit te schakelen. Dat is bijvoorbeeld gebeurd met James Lynn, een werknemer van Wal-Mart die rapporteerde over misstanden in filialen in ontwikkelingslanden. Een ’spion’ van Wal-Mart is hem achterna gereisd en heeft aan zijn hoteldeur geluisterd om te constateren dat er gekreund en gesteund werd terwijl een ondergeschikte aanwezig was. Lynn werd ontslagen, maar hij beweert zelf dat Wal-Mart informatie strategisch inzet.


    Bron: Brabants Dagblad