Satelliet volgt jonge automobilisten
AMSTERDAM - Automobilisten betalen binnenkort alleen verzekeringspremie voor hun afgelegde kilometers. Dat kan forse premieverlaging opleveren, bevestigen zes verzekeraars.
Dankzij een zwarte doos en gps-verbinding in de auto volgen verzekeraars via de satelliet het rijgedrag tot op de meter. Het spiedend oog moet jongere rijders tot veiliger rijgedrag dwingen.
Slaagt de proef, die binnen enkele weken begint, dan kan dat tevens tot lagere premies leiden. Wie namelijk voorzichtiger rijdt, in een rustige streek woont en minder kilometers maakt, betaalt per jaar minder.
Psychologisch
Na jaren voorbereiding beginnen de verzekeraars met een test onder driehonderd jongere autobezitters. " Jongeren rijden weinig, maar met veel meer risico. We denken dat het psychologisch effect van het meekijken via de zwarte doos tot veiliger rijgedrag leidt", zegt de woordvoerder van Proteq, dat met RVS, Unigarant, Nationale-Nederlanden, London Verzekeringen en Interpolis samenwerkt.
De autobezitter krijgt elke maand een rekening, die afhankelijk is van de gereden kilometers, het gebied en tijdstip. 's Nachts rijden geldt bijvoorbeeld als extra risico.
De hoogte van de premie zal de eigenaar dwingen zijn rijgedrag aan te passen, denken verzekeraars die door felle concurrentie kortingen tot 'enkele honderden euro's' voorzien.
Nu geldt 600 euro als gemiddelde jaarpremie, 800 euro voor jongeren.
Als de proef slaagt, zou de verzekeringssector de zwarte doos voor alle automobilisten verplicht kunnen stellen, bevestigt de groep.
Randstadbewoners moeten vanwege de extra risico's op de weg meer premie opbrengen, bevestigt Daan van Egeraat, van de Stichting ter Ontwikkeling van Kilometerverzekeringen. "Dat is de consequentie als je daar woont. Maar leeftijd en rijgedrag bepalen die premie ook. Kilometers verzekeren betekent wel dat je autobezitters kunt aansporen om beter op het milieu te letten. Dus in drukke gebieden minder de auto nemen. Als de politiek rekeningrijden verplicht stelt, is deze vorm snel uitvoerbaar."
In Groot-Brittannië daalde volgens verzekeraar Norwich Union het aantal ongelukken onder jongeren met 20 procent, dankzij de ingebouwde gps-doos. In Amerika omarmde autogigant General Motors het kilometerverzekeren.