Kleinste brandstofcel voor auto's onthuld
Za 14 Januari 2006 23:58 |
Frank |
3023 keer bekeken |
0 reacties |
0 x aanbevolen |
Artikel voorlezen
De Franse autobouwer PSA Peugeot Citroën onthulde gisteren de Genepac, de kleinste brandstofcel ter wereld voor auto's. Al is klein relatief: de brandstofcel neemt nog altijd 57 liter ruimte in beslag en is daardoor ongeschikt voor kleinere personenwagens.
De 80 kilowatt Genepac brandstofcel heeft een bereik van 500 kilometer. Dat is beduidend meer dan vorige generaties brandstofcellen, maar nog altijd onvoldoende voor doorsnee autogebruik. De Franse autofabrikant ontwikkelde de Genepac (GENérateur Electrique à Pile A Combustible) in samenwerking met de Franse researchorganisatie CEA (Commissariat à l'Energie Atomique).
Brandstofcellen produceren zelf elektriciteit door waterstof te mengen met zuurstof. Dit in tegenstelling tot accu's of batterijen, die alleen fungeren als opslagmedium voor elektrische energie. Bovendien komt er bij het opwekken van de elektriciteit geen schadelijke uitlaatgassen vrij, maar uitsluitend stoom - dat in de vorm van water eenvoudig kan worden afgevoerd. Brandstofcellen worden om die reden dan ook gepromoot als een milieuvriendelijk alternatief voor motoren op basis van benzine of diesel.
PSA Peugeot Citroën geeft toe dat de technologie nog niet optimaal is. Er is niet alleen de omvang en het beperkte bereik, een ander obstakel is de prijs. Delen van brandstofcellen worden gemaakt van platina, een kostbaar edelmetaal. Bovendien hebben brandstofcellen het moeilijke bij koude temperaturen om de motor te starten.
Op korte termijn ziet Jean-Martin Folz, directeur van PSA, een belangrijke rol weggelegd voor biodiesel, een brandstof op basis van plantaardige oliën, of een mengsel van biodiesel met gewone diesel. Maar branstofcellen hebben volgens Folz onmiskenbaar de toekomst.
De PSA-topman staat kritisch tegenover hybride wagens, een combinatie van benzinemotor met accu's. Folz doet ze af als nutteloos, omdat ze nog altijd meer verbruiken dan dieselmotoren.
De 80 kilowatt Genepac brandstofcel heeft een bereik van 500 kilometer. Dat is beduidend meer dan vorige generaties brandstofcellen, maar nog altijd onvoldoende voor doorsnee autogebruik. De Franse autofabrikant ontwikkelde de Genepac (GENérateur Electrique à Pile A Combustible) in samenwerking met de Franse researchorganisatie CEA (Commissariat à l'Energie Atomique).
Brandstofcellen produceren zelf elektriciteit door waterstof te mengen met zuurstof. Dit in tegenstelling tot accu's of batterijen, die alleen fungeren als opslagmedium voor elektrische energie. Bovendien komt er bij het opwekken van de elektriciteit geen schadelijke uitlaatgassen vrij, maar uitsluitend stoom - dat in de vorm van water eenvoudig kan worden afgevoerd. Brandstofcellen worden om die reden dan ook gepromoot als een milieuvriendelijk alternatief voor motoren op basis van benzine of diesel.
PSA Peugeot Citroën geeft toe dat de technologie nog niet optimaal is. Er is niet alleen de omvang en het beperkte bereik, een ander obstakel is de prijs. Delen van brandstofcellen worden gemaakt van platina, een kostbaar edelmetaal. Bovendien hebben brandstofcellen het moeilijke bij koude temperaturen om de motor te starten.
Op korte termijn ziet Jean-Martin Folz, directeur van PSA, een belangrijke rol weggelegd voor biodiesel, een brandstof op basis van plantaardige oliën, of een mengsel van biodiesel met gewone diesel. Maar branstofcellen hebben volgens Folz onmiskenbaar de toekomst.
De PSA-topman staat kritisch tegenover hybride wagens, een combinatie van benzinemotor met accu's. Folz doet ze af als nutteloos, omdat ze nog altijd meer verbruiken dan dieselmotoren.
Bron: ZDNet