Elfstedentocht op zonne-energie

vrijdag 27 januari 2006 23:03 | Frank | 3318 keer bekeken | 0 reacties | 0 x aanbevolen
De voorbereidingen voor deze zesdaagse race waaraan uitsluitend boten op zonne-energie deelnemen, zijn in volle gang.De eerste zonnebootrace langs de Friese Elfsteden start op 26 juni.


Vrijdag kreeg oud-astronaut Wubbo Ockels (links op de foto) als adviseur van de zonnebootwedstrijd het eerste zonnepaneel aangeboden door Sharp en The Sun Factory, die de panelen gratis in bruikleen geven aan alle deelnemers.

Europese primeur
Het fenomeen zonnebootrace is al bekend in de VS, waar de stad Buffalo sinds tien jaar het decor is van de wereldkampioenschappen voor zonneraceboten in de vorm van de vijfdaagse Solar Splash.

Deze zomer zal een dergelijk evenement voor het eerst in Europa plaatsvinden. De provincie Friesland, dat zich graag wil profileren als watersportland, is de initiator van deze bijzondere race. De Friezen huurden Wubbo Ockels en Joris Melkert van de TU Delft als adviseurs in, de universiteit die als winnaar van de World Solar Challenge in Australië ruime ervaring met 'zonne-races' heeft opgedaan.

Sindsdien gaat het snel met de wedstrijdorganisatie, die inmiddels 27 inschrijvingen binnen heeft. "Maar we hopen op nog meer deelnemers'', aldus Ockels.

De wedstrijd staat open voor teams van universiteiten en hogescholen, het bedrijfsleven en particulieren. Naast 20 boten uit Nederland, doen er 7 teams uit de rest van de wereld aan de Frisian Nuon Solar Challenge mee, waaronder het Amerikaanse team van de Cedarville University dat twee keer het kampioenschap binnenhaalde bij de North American Solar Splash. Daarnaast komen er ook teams uit Polen, Duitsland, Jordanië en zelfs Pakistan.

Elfstedenroute
De circa 200 km lange race volgt de historische Elfstedenroute, die de elf Friese steden met elkaar verbindt door kanalen en meren.

De wedstrijd is opgesplitst in 3 klassen: de éénpersoonsklasse, de klasse voor tweepersoons bootjes, en de open klasse voor alle overige bootjes. Het formaat van de boten is aan beperkingen gebonden omdat de deelnemers ook moeten klunen. Ze moeten de boot dus uit het water kunnen tillen. Hoe de boten verder vormgeven, is aan de deelnemers.

Uiteraard zijn er voorschriften over de voorstuwing: de vaartuigen mogen uitsluitend worden aangedreven door gebruik te maken van zonne-panelen. De zonnecellen van de panelen zetten het zonlicht direct om in elektrische energie. Het vermogen van de zonnemotor mag niet groter zijn dan 750 Watt. "We hebben uitgerekend dat je daarmee gemiddeld tenminste 4 km per uur kunt varen", liet Melkert op de site van de TU Delft weten. "Uitgespreid over zes vaardagen met tien zonuren, moet je dan de Elfsteden-afstand kunnen varen."


Duurzame energie
Naast het sportieve aspect hoopt de organisatie dat de ontwikkeling van zonneboten ook veel nieuwe initiatieven op het gebied van duurzame energie losmaakt.

Het eerste project is inmiddels in ontwikkeling. Een jachtbouwer in Friesland gaat na toekenning van subsidies als eerste in de wereld een sloep, die op waterstof vaart bouwen. Uiteindelijk moet deze boot een plaats veroveren op de consumentenmarkt.

Bron: Planet
Externe link: http://www.planet.nl