Microsoft overweegt adwareversies software en Windows
Nadat vorige week al dan niet bewust gelekte Microsoft memo's gewag maakten van de noodzaak tot radicale veranderingen binnen het bedrijf, lijkt nieuw-gelekte informatie de berichtgeving hierover te ondersteunen. Volgens documenten die in handen van CNET zijn gekomen, speelt Microsoft met het idee om naast een aantal applicaties zoals Works en Money, het complete Windows-besturingssysteem als adware aan te bieden - naast de gebruikelijke betaalde versies. Het gaat niet om vaststaande plannen, maar om een doorgerekend voorstel van een aantal Microsoft-onderzoekers, die erop wijzen dat er met Windows een winst van 9 dollar per gebruiker per jaar wordt gemaakt - en dat dergelijke inkomsten teruglopen terwijl de online-advertentiemarkt juist groeit. Microsoft heeft de authenticiteit van de documenten bevestigd.
Tijdens de presentatie van Windows Live deed Microsoft plannen uit de doeken om bepaalde door advertenties ondersteunde diensten te gaan leveren en webgebaseerde versies van Office uit te zullen brengen. Door concurrenten uitgebrachte adware zou het bedrijf er echter toe kunnen bewegen om verder te gaan en wellicht het hele besturingssysteem gratis te maken. Er wordt getwijfeld hoe advertenties het beste kunnen worden getoond; het OS bevat volgens de onderzoekers geen duidelijke plek om die te plaatsen zonder gebruikers te irriteren. Een van de voorstellen bestaat eruit specifieke meegeleverde programma's van advertenties te voorzien, mits ze informatie bevatten waarmee doelgerichte advertenties getoond kunnen worden en vaak online worden gebruikt. De advertentes zouden moeten worden geleverd door Microsofts AdCenter, een in navolging van Google opgezette advertentiedienst. De ontwikkelingen werpen mogelijk nieuw licht op de overnamegesprekken die Microsoft eerder dit jaar voerde met adwaremaker Claria.
De onderzoekers noemen een aantal mogelijke struikelblokken, zoals het gegeven dat computers ook wel eens offline worden gebruikt, wat het leveren van advertenties bemoeilijkt. Daarnaast noemen ze privacy; gebruikers zouden het wellicht niet prettig vinden om een advertentie voor een reisbureau te zien terwijl ze een mailtje over de aanstaande vakantie zitten te tikken. De onderzoekers stellen voor gebruikers de mogelijkheid te bieden betaald te upgraden, bijvoorbeeld naar een versie met alleen generieke advertenties. De onderzoekers speculeren tenslotte over moeilijkheden met privacyvoorvechters en de EU; die zouden volgens hen wel eens moelijker kunnen gaan doen dan gebruikers, die zich in veel gevallen bereid zouden tonen een stukje privacy op te geven in ruil voor gratis software en diensten.