Superbus Wubbo Ockels niet haalbaar
Ma 11 September 2006 09:12 |
Frank |
2268 keer bekeken |
0 reacties |
0 x aanbevolen |
Artikel voorlezen
DELFT - De Superbus, een idee van Wubbo Ockels, is volgens zijn Delftse collega Hansen ‘een wankel kaartenhuis’. De reputatie van de Technische Universiteit Delft staat volgens hem op het spel.
De Superbus, het geesteskind van Wubbo Ockels, is helemaal niet zo veilig, winstgevend en duurzaam als de TU Delft en de regering aannemen. Ockels’ collega professor Ingo Hansen, hoogleraar ontwerp- en vervoersvoorzieningen van de TU Delft, haalt de Superbusplannen in zijn onlangs verschenen rapport ‘Valkuilen voor de Superbus’ finaal onderuit. In het universiteitsblad Delta spuit de professor felle kritiek op het plan dat volgens hem een ‘wankel kaartenhuis’ is. ,,Het is hoog tijd dat experts eens kritisch naar dit project durven kijken. De reputatie van de TU Delft staat op het spel.’’
Het concept van de razendsnelle automatisch gestuurde bus, dat wordt ontwikkeld door een team van TU-studenten onder leiding van Ockels, werd tot nu lovend ontvangen. Zo is vervoersbedrijf Connexxion partner bij de ontwikkeling. Minister Peijs van Verkeer was onder de indruk van het feit dat de bus met een topsnelheid van 250 km per uur toch weinig belasting geeft voor het milieu. Voor de ontwikkeling van een prototype investeerde ze 7 miljoen euro.
‘Naïef’, noemt Hansen het enthousiasme van de regering. Hij beschuldigt het adviesorgaan van de regering ervan dat ze ondanks twijfels over de bus, geen harde conclusies durfde te trekken.
Ockels was niet bereikbaar voor commentaar
De Superbus, het geesteskind van Wubbo Ockels, is helemaal niet zo veilig, winstgevend en duurzaam als de TU Delft en de regering aannemen. Ockels’ collega professor Ingo Hansen, hoogleraar ontwerp- en vervoersvoorzieningen van de TU Delft, haalt de Superbusplannen in zijn onlangs verschenen rapport ‘Valkuilen voor de Superbus’ finaal onderuit. In het universiteitsblad Delta spuit de professor felle kritiek op het plan dat volgens hem een ‘wankel kaartenhuis’ is. ,,Het is hoog tijd dat experts eens kritisch naar dit project durven kijken. De reputatie van de TU Delft staat op het spel.’’
Het concept van de razendsnelle automatisch gestuurde bus, dat wordt ontwikkeld door een team van TU-studenten onder leiding van Ockels, werd tot nu lovend ontvangen. Zo is vervoersbedrijf Connexxion partner bij de ontwikkeling. Minister Peijs van Verkeer was onder de indruk van het feit dat de bus met een topsnelheid van 250 km per uur toch weinig belasting geeft voor het milieu. Voor de ontwikkeling van een prototype investeerde ze 7 miljoen euro.
‘Naïef’, noemt Hansen het enthousiasme van de regering. Hij beschuldigt het adviesorgaan van de regering ervan dat ze ondanks twijfels over de bus, geen harde conclusies durfde te trekken.
Ockels was niet bereikbaar voor commentaar
Bron: AD