Effect van Red Bull is beperkt
De wetenschappelijke studies waarop Red Bull zich baseert om de energiedrank te ondersteunen zijn volgens het Onderzoeks- en informatiecentrum van de verbruikersorganisaties (OIVO) makkelijk weerlegbaar. Dat heeft de verbruikersorganisatie vandaag/dinsdag gemeld. Het OIVO waarschuwt ook voor de gevaren van de publiciteitsmethoden van het merk.
Onbestaande theorie
Volgens het OIVO is het aantal studies, dat wordt aangehaald door Red Bull om de stimulerende werking van het merk te ondersteunen, beperkt. Bovendien zijn ze toegespitst op een te enge doelgroep met een bijzonder profiel, aldus de organisatie. Het OIVO stelt dat een van de studies uitpakt met een medische theorie die nergens terug te vinden is in de wetenschappelijke literatuur. Een andere studie vermeldt een geheugentest voor cijfers die volgens het OIVO niet kan vergeleken worden met het studiemateriaal voor een examen.
Alleen cafeïne
"Het enige document met enige geloofwaardige wetenschappelijke waarde was een publicatie uit 2003 waaruit blijkt dat het stimulerend effect van Red Bull enkel te danken is aan cafeïne. De overige ingrediënten van Red Bull hebben geen stimulerend effect op het menselijk lichaam", aldus het OIVO.
Klacht
In juni van dit jaar heeft onder andere het OIVO een klacht ingediend tegen de marketingmethodes van Red Bull. In een campagne op de universiteitscampussen in België, zette Red Bull jongeren aan om tijdens de examens spiekbriefjes te gebruiken en Red Bull te drinken om hun mentale capaciteiten op te krikken, aldus de verbruikersorganisatie.