DE NOS, DE MEI VAKANTIE EN DE WILDE STAKING VAN HET BAGAGEPERSONEEL OP SCHIPHOL/NOS STEL DE JUISTE PRIORITEITEN!
AAN
DE NOS REDACTIE
Onderwerp:
Uw berichtgeving dd 23 april: ''Gedupeerde reizigers over chaos Schiphol: ''Verheugden ons op Spaans terrasje''
”The World will not be destroyed by those, who do Evil,but by those who watch them without doing anything”
Albert Einstein
https://www.goodreads.com/quotes/8144295-the-world-will-not-be-destroyed-by-those-who-do
Geachte Redactie,
Wederom kruis ik de Degens met u:
Deze keer niet over het Midden-Oostenconflict, zoals
recentelijk [1], maar over een wilde staking onder het bagagepersoneel
op Schiphol, die op 23 april heeft plaatsgevonden. [2]
Het duurde maar een Dag, maar betekenisvol was het wel.
Daarover straks meer.
Nu eerst uw berichtgeving:
UW BERICHTGEVING:
GELAMENTEER REIZIGERS VERSUS SCHENDING ARBEIDSRECHTEN/UITBUITING BAGAGEPERSONEEL
WAAR LIGT HET ZWAARTEPUNT?
''"Het is vervelend, maar op wereldschaal is het een luxeprobleem." [3]
[Uitspraak van een van de reizigers]
Vooraf:
Natuurlijk begrijp ik, dat de meeste reizigers verbazend geirriteerd zijn,
als ze op Schiphol aankomen en er een chaos is, ze niet weg kunnen,
hun Mei vakantie waar ze naar uitkijken, in het water dreigt te vallen.
Ik zeg u eerlijk [want niets menselijks is Astrid Essed, Wreker van het
Onrecht] vreemd:
Ik zou net zo reageren.
Het grote verschil tussen mij en vele reizigers is echter wel, dat ik
na een eerste mopperronde ook begrip voor de stakers zou hebben,
al zou ik als de meeste mensen vinden, dat IK hier niet de dupe van behoef te zijn
Maar aan de andere kant:
Hoe moeten de stakers anders de KLM directie raken?
Of zoals een andere, meer begripvolle, reiziger opmerkte en terecht:
''"Het is de perfecte timing als je je punt wilt maken en aandacht wilt krijgen" [4]
FACTS!
Met een vriendelijk briefje naar de KLM Directie kom
je er niet, dat is gebleken.
MAAR:
Dat gezegd hebbende en met enig begrip voor de irritatie
van reizigers, die niet met een prive vliegtuig de wereld
rond kunnen reizen, dat wil nog niet zeggen, dat u
in uw berichtgeving hoeft lopen mee te jammeren met
de reizigers door hun jammerklachten zo breed in beeld
te brengen, dat bijna de indruk wordt gewekt,
dat de stakers een stelletje pesters zijn, die erop uit
zijn, de ''hardwerkende Nederlander'' te pakken.
Ten eerste werkt dat bagagepersoneel ook kei en
keihard, TE hard [daar kom ik aan toe]
En ten tweede is hier de enige Boosdoener de KLM,
dat zich gedraagt als een 19 e Eeuwse werkgever:
ACHTERGROND:
Hiervoor kan ik het beste Schiphol arbeider/bagageman
Ufuk Ayranci aan het woord laten:
Ik citeer hem [in overigens een NOS bericht, waarin u het
een stuk beter doet]
''De werkdruk is heel erg hoog.
Wanneer je in het ruim zit van het vliegtuig, dan is dat
nog geen 75 cm hoog.
Dan moet je echt op je knieen.
Boven je schouders tillen
Je voelt het aan je schouders
Je voelt het aan je rug
De werkdruk is zo hoog geworden
Dat we 1100 a 1200 koffers op een dag, per
persoon moeten tillen.
En dat is gewoon niet te doen.
Tegenwoordig werken we met 30, 40, 50 man
te kort per dag, per dienst, aan mensen.
Het is zo'n 1100, 1200, 1300 koffers per persoon
in je handen.
[Interviewer]
''Is dat nog te doen?''
''Het is...nee de maat is vol.
Ook bij mijn collega's.
Het is bijna niet te doen.
We hebben een verzuim van hier tot weet ik
veel waar.
Er zitten heel veel mensen ziek thuis.
En de werkdruk is zo hoog bij ons.
Wanneer we thuiskomen qua rusttijden.
Het is bijna niet meer te doen joh
Het werk.'' [5]
En voordat u aankomt met het argument, dat het citaat van Ayranci in
een later NOS bericht stond [NOS Nieuwsuur, 26 april- terwijl ik
hier refereer aan uw berichtgeving van 23 april en u dat zogezegd niet zou weten,
wil ik u in herinnering brengen uw eigen artikel van 23 april 2022
''Dit is waarom KLM bagagepersoneel massaal het werk neerlegde'' [6]
Daarin wordt gerefereerd aan het hongerloontje, dat KLM bagagemedewerkers
verdienen:
Ik citeeer:
''"Medewerkers verdienen te weinig: 11,50 euro per uur. Ook zijn er te veel flexibele contracten", zegt Joost van Doesburg van de FNV die formeel niet betrokken was bij de staking. "Zij willen minimaal 14 euro verdienen en eisen betere werkomstandigheden." [7]
Nou, dat ben ik en ook de FNV met die medewerkers eens:
11.50 is te idioot voor woorden
Ik lees in de tabel van de Rijksoverheid, dat het
minimumloon per uur voor iemand van 21 jaar en ouder,
bij een 36 urige werkweek per uur 11.06 is, bij 38 uur
10.48 en per 40 uur, 9.96 [8]
Nog los van het aantal uren, dat deze bagagemedewerkers maken, is 11.50 dus het absolute
minimum en pure uitbuiting.
Dat is niet alleen mijn mening [wie ben ik?], maar dus
ook van de FNV, zoals u heeft kunnen lezen [9]
Maar naast de idioot lage lonen wordt ook
de werkdruk genoemd [10] en niet alleen het bagagepersoneel klaagt, andere Schiphol sectoren, zoals
de beveiligers, maar ook de schoonmaaksector.
Daags na uw door mij gewraakte NOS berichtgeving
heeft FNV Schiphol, bij monde van Joost van Doesburg, een brief in de vorm van een eisenpakket gestuurd naar Schipholbaas Dick Benschop.
Lees maar onder noot 11, waarin u ook kunt lezen, dat
de situatie in 2021 al even beroerd was en dat de Schiphol
Group toen al evenmin naar de FNV vakbond luisterde.
Zoals u ziet komen in de brief verder ook alle mistoestanden rond
de behandeling van de werknemers aan de orde,
zoals onaanvaardbare werkdruk, onzekere contracten [flexibel], lage lonen, te zwaar werk, ziekmakende
arbeidsomstandigheden en ga zo maar door [12]
Een Hete Zomer, zo belooft de FNV, als het eisenpakket
van de werknemers niet wordt ingewilligd! [13]
EPILOOG
Als u bovenstaande goed gelezen hebt en begrepen, zult
u beseffen, waarom ik zo fel reageerde op uw berichtgeving:
''Gedupeerde reizigers over chaos Schiphol, Verheugden ons
op Spaans terrasje'' [14]
Begrijpelijk, dat reizgers gefrustreerd waren en even
begrijpelijk en logisch, dat u daarvoor aandacht vraagt, maar
dan moet het wel in verhouding zijn.
Niet in de vorm van een larmoyant artikel over de
luxeproblemen van meivakantie reizigers, althans afgemeten
tegen de sociale ellende en bijna 19e Eeuwse toestanden
op Schiphol.
Uw verhoudingsgewijs gebrek aan aandacht voor en
diepere achtergrondinformatie over de slechte
arbeidsomstandigheden op Schiphol stoorde en trof mij.
Hou bij een volgende berichtgeving de juiste verhoudingen
in het oog.
Een gemiste of opgehouden vakantie is vervelend, een laag loon en ziekmakende arbeidsomstandigheden, waardoor
werknemers wel gedwongen zijn, een dergelijke staking
op te zetten, veel erger.
Vriendelijke groeten
Astrid Essed
Amsterdam