Achterdocht over uitslag rijexamens
Vr 20 Januari 2006 10:32 |
Frank |
2502 keer bekeken |
0 reacties |
0 x aanbevolen |
Artikel voorlezen
AMSTERDAM - De regionale verschillen in slaagkansen voor rijexamens zijn te groot. Federatie Autorijschool Management (FAM) en VekaBest, maker van verkeersleermiddelen, eisen opheldering van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).
Volgens de rijschoolhouders en VekaBest blijkt onderzoek van TrafficTest en Bovag dat de slagingspercentages per regio tot 30 procent verschillen en dat al jarenlang. Zij willen nu van het CBR weten hoe dat kan.
"De verschillen zijn te groot om te denken dat het komt doordat het verkeersbeeld per regio anders is. De kwaliteit van rijlessen is bij ons overal hetzelfde", zegt voorzitter Rob Kant van de FAM, waarbij ruim dertig rijscholen zijn aangesloten.
Bij een aantal voormalige rijexaminatoren van het CBR en bij VekaBest bestaat het vermoeden dat het CBR het slagingspercentage in bepaalde regio's kunstmatig beïnvloedt. "De slagingspercentages worden kunstmatig laag gehouden. Hun inkomen is afhankelijk van de examens. Het CBR denkt vooral aan zijn begroting. De jongere die examen moet doen, is de melkkoe" , zegt VekaBest-directeur Peter Kantelberg.
Volgens CBR laten FAM en VekaBest zich leiden door een oud verhaal dat door een paar ontslagen examinatoren van stal wordt gehaald. "Goede rijvaardigheid is en blijft de garantie voor het roze papiertje", zegt woordvoerder Hans Fontijn van CBR. "De verschillen hebben niet met de beoordeling van de examinator te maken. Bepalend is dat leerlingen in de grote stad minder te besteden hebben. Zij volgen te weinig lessen, willen te snel op examen en zakken daardoor eerder. De beoordeling van examinatoren is boven alle twijfel verheven. Onze mensen beoordelen aan de hand van wettelijke criteria", aldus Fontijn.
Volgens de rijschoolhouders en VekaBest blijkt onderzoek van TrafficTest en Bovag dat de slagingspercentages per regio tot 30 procent verschillen en dat al jarenlang. Zij willen nu van het CBR weten hoe dat kan.
"De verschillen zijn te groot om te denken dat het komt doordat het verkeersbeeld per regio anders is. De kwaliteit van rijlessen is bij ons overal hetzelfde", zegt voorzitter Rob Kant van de FAM, waarbij ruim dertig rijscholen zijn aangesloten.
Bij een aantal voormalige rijexaminatoren van het CBR en bij VekaBest bestaat het vermoeden dat het CBR het slagingspercentage in bepaalde regio's kunstmatig beïnvloedt. "De slagingspercentages worden kunstmatig laag gehouden. Hun inkomen is afhankelijk van de examens. Het CBR denkt vooral aan zijn begroting. De jongere die examen moet doen, is de melkkoe" , zegt VekaBest-directeur Peter Kantelberg.
Volgens CBR laten FAM en VekaBest zich leiden door een oud verhaal dat door een paar ontslagen examinatoren van stal wordt gehaald. "Goede rijvaardigheid is en blijft de garantie voor het roze papiertje", zegt woordvoerder Hans Fontijn van CBR. "De verschillen hebben niet met de beoordeling van de examinator te maken. Bepalend is dat leerlingen in de grote stad minder te besteden hebben. Zij volgen te weinig lessen, willen te snel op examen en zakken daardoor eerder. De beoordeling van examinatoren is boven alle twijfel verheven. Onze mensen beoordelen aan de hand van wettelijke criteria", aldus Fontijn.
Bron: Jouke Schaafsma