Firefox-campagne in Sp!ts dankzij donaties

Ma 16 Januari 2006 21:42 | Frank | 2604 keer bekeken | 0 reacties | 0 x aanbevolen | Artikel voorlezen
De meer dan 1,5 miljoen lezers van ochtendkrant Sp!ts krijgen binnenkort een paginagrote kleurenadvertentie onder ogen van internetbrowser Firefox. Niet een bedrijf, maar gebruikers van de browser zamelden het geld in.

Nog 605,59 euro aan donaties hebben de SteunFirefox.nl-actievoerders nodig om hun eenmalige landelijke promotieactie te houden. Bedrijven en particulieren brachten afgelopen jaar 24.000 euro bijeen om reclame te maken voor het open source, non-profit surfprogramma, een alternatief voor Internet Explorer.

Het oorspronkelijke streven, een paginagrote advertentie in De Telegraaf, is van baan. Daarvoor is nog 19.000 euro extra nodig. Telegraaf-uitgave Sp!ts bleek echter goedkoper en heeft bovendien een grotere oplage. Op een nog nader te bepalen datum op een doordeweekse dag zal in Sp!ts een kleurenadvertentie verschijnen.

Firefox-gebruikers zamelden via Steunfirefox.nl 5.394 euro in, NLnet.nl doneert 4.000 euro en via Sp!ts-zusterbedrijf Speurders.nl krijgt Steunfirefox een advertentiekorting van 14.000 euro.

Tot enkele weken geleden was er onduidelijkheid over het lot van de Firefox-campagne. De organisators zagen in dat een advertentie in De Telegraaf niet haalbaar was en vroegen de donateurs via een peiling wat er met het geld moest gebeuren. De meeste stemmen, 48 procent, gingen naar een kleinere, goedkopere advertentie.

Thunderbird
Uit recente metingen blijkt dat circa tien procent van de internetgebruikers surft met de non-profit open source browser Firefox. Thunderbird, het e-mailzusje van Firefox, beleefde vorige week de verschijning van versie 1.5. Hoewel nog lang niet zo populair als de oranje vos, is de blauwe vogel inmiddels al meer dan achttien miljoen keer gedownload sinds zijn verschijning in december 2004, zegt Mozilla.

Bron: Planet.nl