Duitse hackers maken RFID-vernietiger

maandag 16 januari 2006 01:12 | Frank | 3374 keer bekeken | 1 reactie | 0 x aanbevolen

Hackers van de Duitse Chaos Computer Club zeggen een RFID-'zapper' te hebben gemaakt die passieve RFID-chips - die in allerlei artikelen zoals kleding verstopt kunnen zitten - op kan blazen volgens het 'magnetronprincipe'.

Het apparaatje is in wezen een goedkope wegwerpcamera die is aangepast zodat deze in plaats van een flits een krachtig magnetisch veld genereert, voldoende om de kwetsbare chipjes uit te schakelen. Dit is mogelijk omdat de passieve tags geen interne krachtbron hebben, maar een binnenkomend radiosignaal gebruiken om net voldoende energie op te wekken om een respons te sturen. De kracht van het gegenereerde magnetische veld is zodanig dat het chipje overbelast raakt en kapot gaat. Om RFID-tags te localiseren en het succes van de vernietiger te verifiëren werd gebruik gemaakt van een RFID-Finder. Het is onduidelijk tot op welke afstand de zapper werkt.

De hackers vinden dat iedere burger over een RFID-zapper zou moeten kunnen beschikken. Ze maken zich zorgen over het toenemende gebruik van RFID-technologie, waarbij de argeloze burger zonder het te weten omringd kan zijn door een 'RFID-wolk', die vervolgens door bedrijven en instanties uitgelezen kan worden.

De RFID-zapper zou de burger van meer controle over zijn privacy moeten voorzien. De groep is bezig met een proof-of-concept en streeft naar de fabricage van tenminste één werkend en 'aantrekkelijk ogend' prototype.

Download pdf

Bron: Tweakers.net

Reacties

    Goeie zet hoor!

    maandag 16 januari 2006 01:50 | Innercircle |

    Ik heb het ook niet zo op van die trackchips. Ok dat je kunt zien waar een bestelling is gebleven via een trackingsnummer... jaa daar kan ik nog wel de voordelen van inzien, maar ik denk dat veel mensen onderschatten hoeveel informatie er te halen valt uit deze technologie en het gaat er dan natuurlijk om WAARVOOR ze deze informatie gaan gebruiken.

    Ik vind het geen fijn idee dat iemand mij precies zou weten te vinden, en wat ik die dag ervoor heb gegeten en waar en hoe laat ik daar weg ging...en dat ze deze informatie dan doorspelen aan bedrijven die hier dan weer op in kunnen spelen...bleeeh ik moet er niet aan denken..