Onderzoekers ontdekken 'planeten zonder ster'

Vr 4 Augustus 2006 10:03 | Truthseeker | 2867 keer bekeken | 0 reacties | 0 x aanbevolen | Artikel voorlezen

LONDEN - Astronomen hebben op circa vierhonderd lichtjaren van de aarde twee objecten ontdekt die de massa hebben van planeten, maar die om elkaar heen draaien in plaats van om een ster. De wetenschappers zijn verrast door hun vondst en weten niet precies hoe dergelijke hemellichamen hebben kunnen ontstaan. Dat berichtte het Britse wetenschapsblad New Scientist donderdag op zijn website.

De massa van de twee objecten, die planemo's (planetary mass objects) worden genoemd, is respectievelijk zeven en veertien keer zo groot als die van de planeet Jupiter. De tussenliggende afstand is ongeveer 240 keer zo groot als die tussen de aarde en de zon. De planemo's werden gevonden met behulp van een telescoop van het European Southern Observatory (ESO) in Chili.

De onder sterrenkundigen meest gangbare theorie is dat planemo's onvolgroeide sterren zijn die uit de wolk zijn geslingerd waarin ze zijn ontstaan. Dat is in dit geval echter onwaarschijnlijk. De zwaartekracht die de twee objecten bijeenhoudt, is zo gering, dat zij volgens de astronomen waarschijnlijk bij zo'n gebeurtenis uit elkaar zouden zijn geraakt.

Bron: New Scientist - Nu.nl