Eneco zette info alle klanten openbaar

Ma 17 April 2006 10:00 | Truthseeker | 3233 keer bekeken | 0 reacties | 0 x aanbevolen | Artikel voorlezen

Eneco Energie blijkt met een nieuwe klantenservice de gegevens van al haar klanten op straat te hebben gegooid. Het Vara consumentenprogramma Kassa onthulde vanavond hoe eenvoudig het was - Eneco heeft het systeem eergisteren verwijderd - om gegevens van Jan en alleman in handen te krijgen.

Sinds 1 april kregen de klanten een spraakcomputer aan de lijn. Deze vroeg de klant om zijn postcode en huisnummer, waarna deze allerlei gegevens kon inzien en wijzigen, zoals het opvragen van het saldo en het veranderen van het maandbedrag. Op zich een handig systeem, ware het niet dat het ook zeer fraudegevoelig was. De computer ging er namelijk zonder meer vanuit dat de juiste persoon aan de lijn was.

Kassa vroeg probleemloos de gegevens op van onder meer minister-president Jan Peter Balkenende, zanger Marco Borsato en tv-presentator Ron Brandsteder. Het computersysteem is sinds afgelopen donderdag door Eneco op non-actief gezet. Nu krijgt men een telefonist(e) aan de lijn, maar ook die maakt zeer veel fouten aldus Kassa. Eneco belooft plechtig dat alles vanaf volgende week zal worden verbeterd.

Bron: NOS Teletekst / Vara Kassa