digitale daklozen
Robert Donkers, alias de Dakloze DJ, mag zich de eerste straatkrantverkoper in de virtuele wereld noemen. De primeur is in alle stilte voorbereidt. Onder valse voorwendselen is Robert naar de redactie van Haags Straatnieuws gelokt, om van alle kanten te worden gefotografeerd.
''Gaan jullie soms een standbeeld van me maken?'', lacht Robert. Zoiets, ja. Maar dan eentje die bestaat uit enen en nullen in plaats van steen of brons. En die niet wordt geplaatst op een plein of plaatsoen, maar in een virtuele wereld van Second Live. Zo'n standbeeld heet een avatar. Het is niet minder dan een driedimensionaal, digitaal alterego, waarmee je van achter de computer kunt reizen door een niet bestaand landschap.
Onderweg ontmoet je andere mensen/avatars, met wie je kunt chatten of producten uitwisselen.
Proefritje
Second Life is een rage. En zoals dat gaat met nieuwe technologische uitvindingen, is het bedrijfsleven er als de kippen bij om er commercieel van te profiteren.
Al 6500 bedrijven zijn toegetreden tot Second Life, en dagelijks volgen er meer. Hun vestigen zijn net virtueel als de rest, maar de transacties die er plaatsvinden zijn echt, net als het geld dat er wordt verdiend. Zo kunnen bezoekers van Second Life naar de bank gaan om een rekening te openen, of een proefrotje maken in een nieuw model auto. de munteenheid in Second Life is de Lindendollar, die een vaste wisselkoers kent van 270:1 ten opzichte van de Americaanse dollar.
Statement tegen uitsluiting
Tam Tam BV in Rijswijk is een bedrijf dat ondernemingen helpt om zich via internettoepassingen zoals Second life te profileren. Hier is het idee voor de virtuele straatkrantverkoper uitgevoerd. Aan de hand van Robert's foto's heeft Tam Tam een goed gelijkende avatar gemaakt, die een uur lang door de virtuele wereld beweegt. Andere bezoekers kunnen hem aanspreken en een exemplaar van Haags Straatnieuws bij hem kopen. Voor enkele Lindendollars kunnen ze een digitale versie van de krant douwnloaden op hun PC.
Digitale daklozen
''Ik zet al vijftien jaar bedrijven online. Maar dit is het leukste project dat ik tot nog toe heb gedaan'' zegt Paul de Gooijer, unit-menager bij Tam Tam. Het bedrijf wil met de virtuele straatkrantverkoper een signaal afgeven, zegt De Gooijer "Doordat Second Life zo razendpopulair is geworden voor commerciële toepassingen, dreigen we te vergeten dat het ooit is bedoeld als sociaal platvorm. Second Life is een gemeenschap, waarin het in de eerste plaats om mensen draait. Dus als je als organisatie die wereld betreedt, moet je op menselijk niveau communiceren" Daarnaast wil Tam Tam aandacht vragen voor een nieuwe sociale onderklasse: de digitale daklozen. De Gooier: " Second Life is een voorbeeld, hoe mensen steeds meer technologie nodig hebben om te participeren in de maatschappij. Dat vereist kennis en geld. Niet iedereen heeft dat, en daardoor worden mensen buitengesloten. Door een verkoper van Haags Straatnieuws op Second Life te zetten, maken we mensen attent op die nieuwe groep van technologische kansarmen."
Steriele Wereld
Die idealistische achtergrond van het project is precies de reden waarom Haags Straatnieuws ja heeft gezegd tegen samenwerking met Tam Tam. "Sinds Second Life is ontdekt door het bedrijfsleven. draait het in de virtuele wereld steeds meer om het grote geld", zegt hoofdredacteur Elke Swart. "Straatnieuws verkopers zijn zelfstandige ondernemers, die op kleine schaal een eerlijk product aanbieden, en mogen alleen daarom al niet in de handelsketen van Second Life ontbreken.
Bovendien wil Haags Straatnieuws de mogelijkheden benutten om aandacht te vragen voor de mensen die in het echte leven met weinig tot niets moeten zien rond te komen. Cyberspace, dat steeds meer de echte wereld lijkt te vervangen, dreigt een steriele ruimte te worden, waar alleen plaats is voor rijk en succesvol te zijn. De boodschap van Haags Straatnieuws was, is, en zal altijd blijven, dat dak-en thuisloze erbij horen. In het echte leven, dus ook in Second Life"