Monniken bestormen Nederlandse hulpverleners

Friday 12 January 2007 17:53 | louise | 2757 keer bekeken | 5 reacties | 0 x aanbevolen

Op Sri Lanka is ophef ontstaan rond de Nederlandse hulporganisatie ZOA-Vluchtelingenzorg na beschuldigingen dat de christelijke organisatie de Tamil Tijgers (LTTE) ondersteunt. Tientallen woedende Srilankanen en Monniken, vielen donderdag het kantoor van ZOA in de hoofdstad Colombo binnen, waarbij zij onder meer de medewerkers fotografeerden en eisten dat de organisatie zich binnen 24 uur terugtrekt uit Sri Lanka.


Het oproer ontstond nadat het leger eerder in de week had bekendgemaakt dat ZOA een ziekenhuis beheerde in een rebellenkamp in het oostelijke Ampara-district. Vervolgens liet het ministerie van Defensie donderdag weten dat het de organisatie het land uitzet als blijkt dat ZOA de Tamil Tijgers daadwerkelijk heeft ondersteund.

Volgens mij waren het kung fu monniken .........

Bron: Telegraaf
Externe link: http://www.yayabla.nl

Reacties

    geen geweld gebruikt

    Friday 12 January 2007 18:04 | Frank |

    De humanitaire organisatie ontkende vrijdag in een reactie de beschuldigingen. Het gevonden materiaal met het logo van ZOA is mogelijk gestolen uit een kantoor dat de organisatie wegens de gevechten heeft moeten sluiten, aldus woordvoerder Otto Kamsteeg.

    De autoriteiten hebben de beschuldigingen volgens hem inmiddels ingetrokken en toegezegd dat zij de ,,geruchten'' officieel zullen rectificeren. ,,Onze aandacht gaat nu uit naar de veiligheid van de medewerkers en pogingen om onze naam te zuiveren.''

    De Nederlandse ambassadeur in Colombo, Reynout van Dijk, bevestigde desgevraagd dat de kou uit de lucht is. De autoriteiten lieten hem weten dat de beschuldigingen berusten op ,,slechte communicatie''.

    En nee het waren geen kung-fu monniken, Het waren Monniken van de nationalistische boeddhistische partij JHU (zeg maar lijst fortuin monniken ).
    Bij het protest in Colombo werd geen geweld gebruikt. Wel was het optreden volgens Kamsteeg intimiderend. De demonstranten van de nationalistische boeddhistische partij JHU namen onder meer bezoekerslijsten en sleutels mee en fotografeerden alle aanwezige medewerkers, onder wie een Nederlander. De foto's plaatsten zij op het internet. Het pand staat inmiddels onder permanente politiebewaking.

    Bron: AD

    partij JHU

    Friday 12 January 2007 18:26 | louise |

    En nu begrijp ik het niet  meer  Het boeddhisme is geen godsdienst, maar een levensfilosofie. Hoe kan  het boeddhisme dan een staatsgodsdienst zijn?

    Een anti-bekeringswet is dan in tegenstrijd met alles wat het boeddhisme beoogd!?

    of is dit te Simplistisch bedacht?

    vrijwillig van religie veranderen mag.

    Friday 12 January 2007 19:10 | Frank |

    Volgens minister van Boeddhistische Zaken Ratnasiri Wickremanayake is de wet van toepassing op alle Srilankanen, welke godsdienst ze ook belijden. „Het is geen probleem als iemand vrijwillig van religie verandert. We willen alleen voorkomen dat er onethische methoden worden gebruikt”, stelde hij onlangs in een verklaring. Wickremanayake, die bekendstaat als een boeddhistische hardliner, ontkende dat het kabinet probeert een godsdienstoorlog te ontketenen.

    Hoewel het voor de JHU moeilijk zal worden om de wet door het parlement te krijgen, geeft het debat in Sri Lanka heel wat maatschappelijke deining. „De monniken hadden een goede agenda toen ze de politiek in gingen”, zegt Sarath Fernando, een vooraanstaand burgerrechtenactivist die opkomt voor de rechten van (kleine) boeren. „Ze wilden zich inzetten voor een rechtvaardige samenleving en het parlement omvormen tot een verantwoordelijk instituut. Maar in de praktijk is daar weinig van terechtgekomen. Ze zijn niet anders dan de andere parlementari? - veel geblaat en weinig wol.”

    Zoals alle aspecten van de boeddhistische Dhamma of leer worden de vijf voorschriften eerder gezien als iets logisch dan als afkomstig van het bovennatuurlijke. De vijf voorschriften worden gevolgd uit vrije wil, niet omdat ze wordt opgelegd door bovennatuurlijke of wereldlijke autoriteiten.

    De vijf voorschriften luiden als volgt:

    Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van het doden van levende wezens.
    Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van het nemen van dat wat niet gegeven is.
    Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van seksueel wangedrag.
    Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van incorrect spreken.
    Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van het gebruik van verdovende middelen als alcohol en drugs, welke leiden tot onachtzaamheid.

    Zie het als het zesde voorschrift

    Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van gedwongen religie.

    Voor mij persoonlijk zou die zo gaan:
    Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van religie.

    Re-ligare

    Friday 12 January 2007 21:50 | louise |

    Het woord Religie (van het Latijn religare, opnieuw binden -o, -as , -avi, atum: ) duidt op jezelf herverbinden met de ander en de wereld.

    Pas met het christendom heeft het begrip de betekenis gekregen van ""geloof in een god".

    Het begrip religie bij het boeddhisme als Non-theïstische religie zou alleen te verklaren zijn in de oorspronkelijke betekenis herverbinden met de ander, de wereld en een mentale en lichamelijke eenwoorden met je boeddha natuur.

    Ik zeg ''zou'' want in de praktijk is er helaas  geen ontkomen aan regels en voorschriften
    en maar weinig ruimte voor de vrije wil.

    wat zegt de ZOA org. zelf?

    Saturday 13 January 2007 03:41 | Angelique |
    in de nieuwsbrief die ik vandaag van de ZOA ontving staat het volgende; ZOA was vandaag in het nieuws in verband met de Tamil Tijgers .....verder lezen op www.zoa.nl  groetjes Angelique

 Quote

Wij, de mensen, hebben het beheer verloren. Bedrijven, legale ficties die wij zelf twee eeuwen geleden in het leven hebben geroepen, hebben nu meer rechten, vrijheden en macht dan wijzelf.
Uit het boek "cultuurkrakers" van Kalle Lasn