Hotelgasten betalen met appel en ei
Dat Nederlanders extreem zuinig kunnen zijn, bleek dit weekeinde tijdens een promotieactie van NH Hoteles. Deze hotelketen, onder meer eigenaar van het prestigieuze NH Grand Hotel Krasnapolsky in Amsterdam, bood zijn kamers eenmalig aan voor prijzen die door de klant werden bepaald.
'Sommige mensen waren heel creatief. Zo werd er twee keer betaald met een appel en een ei', aldus de hotelonderneming maandag. Het is onduidelijk of de betreffende gasten de betaalmiddelen in natura zelf hadden meegenomen, of dat deze afkomstig waren van het ontbijtbuffet.
De actie liep in 37 NH-hotels in Nederland en België. Zij stelden ongeveer 20.000 kamers open. Een enkeling betaalde helemaal niets voor de overnachting, de grote meerderheid had wel geld over voor de slaapplaats.
Gemiddeld betaalden de hotelgasten 45 euro, ongeveer de helft van de normale kamerprijs. Een bezoeker van het Krasnapolsky was het gulst door 240 euro te betalen. Een bijstandsmoeder keerde haar spaarpot om op de balie, terwijl anderen afrekenden met een zelfgebakken appeltaart of flessen wijn voor het hotelpersoneel.
NH Hoteles is tevreden over het verloop van de actie. De klantwaardering voor de actie was groot en de bezettingsgraad was met 90 procent uitstekend.