Etikketering producten uit de Israelische nederzettingen/Brief aan parlementariers
watch it without doing
UITSPRAAK EINSTEIN
http://www.goodreads.com/
ISRAELISCHE SCHENDINGEN VAN HET INTERNATIONAAL RECHT
ILLEGALE NEDERZETTINGEN
We beginnen met de reden van uw Tweede Kameroverleg:
De illegale Israelische nederzettingen in bezet Palestijns gebied:
Deze nederzettingen, worden sinds eind zestiger jaren gebouwd
[en nog geregeld worden uitgebreid] op bezet Palestijns gebied.
Niet alleen is dit landdiefstal [Palestijns land wordt onteigend
zonder enige compensatie], ze zijn volgens het Internationaal
Recht [artikel 49, 4e Conventie van Geneve en het Haags Verdrag van
1907] illegaal. [3]
Hiervan bent u op de hoogte.
Ook is de illegaliteit van de nederzettingen bevestigd
door het Internationaal Gerechtshof, dat op 9 juli 2004 de door
bezet Palestijns gebied lopende Israelische Muur illegaal
verklaarde:
”“The Court concludes that the Israeli settlements in the Occupied Palestinian Territory (including East Jerusalem) have been established in breach of international law.” [4]
De EU beschouwt, zoals u weet, de nederzettingen als illegaal:
Op 14 mei 2012 verklaarden de ministers van Buitenlandse Zaken van
van de 27 EU lidstaten, waaronder Nederland:
”“Settlements remain illegal under international law, irrespective of recent decisions by the government of Israel. The EU reiterates that it will not recognise any changes to the pre-1967 borders including with regard to Jerusalem, other than those agreed by the parties.” [5]
BEZETTING/MILITAIRE INVALLEN IN GAZA/
BLOKKADE GAZA
Die illegale nederzettingen zouden er niet geweest zijn zonder
de nu bijna [vanaf juni 1967] 49 jarige bezetting van de Palestijnse gebieden,
ondanks VN Veiligheidsraadsresolutie 242 [1967], die Israel
destijds opriep, zich terug te trekken uit de in de juni oorlog
veroverde gebieden, waaronder de Palestijnse [6]
Nooit gehoor aan gegeven.
Integendeel, dagelijks plukken de Palestijnen de bittere
vruchten van die bezetting, die onderdrukking, vernederingen
en [oorlogs]misdaden inhoudt.
Voorbeelden zijn er te over:
De regelmatig terugkerende militaire invallen op Gaza, met
als misdadig resultaat 1492 burgerdoden, waaronder 551 kinderen
[25 procent], 11. 000 gewonden, 1000 kinderen blijvend gehandicapt. [7]
Duizenden Palestijnen dakloos geraakt, duizenden huizen verwoest,
scholen verwoest, ziekenhuizen beschadigd. [8]
De ellende is niet te tellen.
Zodanig zelfs, dat volgens een VN rapport, Gaza onbewoonbaar
dreigt te worden. [9]
De sinds 2007 heersende Gaza Blokkade is wurgend:
Door de blokkade en andere beperkingen is 35% van het agrarisch land in Gaza en 85% van de viswateren niet meer vrij toegankelijk. De import is beperkt en er is vrijwel geen export mogelijk. [10]
Ook is de watersituatie kritiek:
90% van de ondergrondse watervoorraad van Gaza is niet geschikt voor consumptie. Daarnaast stroomt dagelijks zo’n 90 miljoen liter rioolwater niet of nauwelijks gezuiverd in de zee. De hoofdoorzaak: door de blokkade kunnen de Gazanen geen adequate waterzuivering opzetten. [11]
Dit komt neer op een oorlog tegen de burgerbevolking.
Volgens de VN is de blokkade in strijd met het internationaal recht en komt zij neer op collectieve bestraffing, wat volgens artikel
33, 4e Conventie van Geneve, verboden is. [12]
De VN zegt:
“The blockade, imposed by Israel following the Hamas takeover of Gaza in June 2007, intensified the closure applied since the early 1990s. It is a denial of basic human rights in contravention of international law and amounts to collective punishment.”
[13]
De Europese Unie eist dat Israël de blokkade “onmiddellijk, permanent en onvoorwaardelijk” opheft:
“The EU continues to call for the immediate, sustained and unconditional opening of crossings for the flow of humanitarian aid, commercial goods and persons to and from the Gaza Strip.” (14)
ISRAELISCHE SCHENDINGEN VAN HET INTERNATIONAAL RECHT
DE ISRAELISCHE MUUR
Tien jaar geleden stelde het Internationaal Gerechtshof vast dat de muur die Israël op de bezette Westelijke Jordaanoever bouwt illegaal is. [15] Israël moest de muur afbreken en gedupeerde Palestijnen schadeloos stellen, bepaalde het Hof.
Maar dat heeft Israël niet gedaan. Gevolg: tienduizenden Palestijnen zijn door de muur geïsoleerd geraakt van familie, land, werk, scholen en ziekenhuizen. [16] Israël heeft de muur namelijk niet gebouwd langs de internationaal erkende grens (Groene Lijn), maar op de Palestijnse Westelijke Jordaanoever. Maar liefst 85% van de muur loopt door bezet Palestijns gebied.
Een de facto annexatie dreigt na de voltooiing van de Muur,
omdat dan 9,4 procent van de Westelijke Jordaanoever
bij Israel is ingelijfd, een gebied, waar 85 procent
van de kolonisten wonen. [17]
Bovendien isoleert de Muur Oost-Jeruzalem van de
Westelijke Jordaanoever. [18]
TENSLOTTE:
Uit bovenstaande genoemde Israelische schendingen van
het Internationaal Recht, waarvan u grotendeels op de hoogte dient
te zijn, moge duidelijk zijn, dat Israel systematisch en bij
voortduring niet alleen het Internationaal Recht geschonden
heeft, maar daarmee vrolijk en schaamteloos doorgaat.
Recentelijk nog hebben de Israelische autoriteiten door
een hulporganisatie aan een groep mensen verstrekte onderkomens
weggebulldozerd, teneinde een illegale nederzetting uit te breiden!
Dit vond plaats ten noordoosten van Jeruzalem. [19]
En dit alles in het kader van de verdrijving [zeg maar gerust
''etnische zuivering'']van duizenden mensen in de bezette Westbank! [20]
Mag ik u eraan herinneren, dat ''etnische zuiveringen''
volgens het Statuut van Rome, misdaden tegen de menselijkheid
zijn. [21]
Niet minder misdadig is de Israelische vernietigingsorder van door
de EU geschonken watertanks, bestemd voor irrigatiedoeleinden. [22]
Terwijl de waterproblematiek onder de Palestijnen een nijpend
probleem is. [23]
Regelmatig worden EU projecten door Israel vernield! [24]
Dat is toch iets, dat u, parlementariers van een EU land, niet
over uw kant moet laten gaan!
En daarom wordt het hoog tijd om eindelijk doeltreffend tegen
Israel op te treden:
Door opschorting/opzegging van het Associatieverdrag, dat immers
een mensenrechtenclausule heeft [25] of door het besluit tot
economische sancties.
Net zolang totdat Israel het Internationaal Recht respecteert en
de bezetting van de Palestijnse gebieden beeindigt, de illegale
nederzettingen ontmantelt, de illegale Muur afbreekt, de misdadige
Blokkade van Gaza beeindigt en het recht op terugkeer erkent. [26]
Wanneer u niet in actie komt tegen bezettingsstaat Israel,
besef dan, dat u politiek en moreel medeverantwoordelijk
bent voor het de Palestijnen aangedaan onrecht.
Denk aan de uitspraak van Einstein, waarmee ik deze brief begonnen
ben:
watch it without doing
ISRAEL WERELDKAMPIOEN SCHENDINGEN VN RESOLUTIES
LODE VANOOST
30 JULI 2014
http://www.dewereldmorgen.be/
[3]
DE ILLEGALITEIT VAN DE NEDERZETTINGEN
”The Fourth Geneva Convention prohibits an occupying power from transferring citizens from its own territory to the occupied territory (Article 49).
The Hague Regulations prohibit an occupying power from undertaking permanent changes in the occupied area unless these are due to military needs in the narrow sense of the term, or unless they are undertaken for the benefit of the local population.”
LAND EXPROPRIATION AND SETTLEMENTS IN THE INTERNATIONAL
LAW
http://www.btselem.org/
”Individual or mass forcible transfers, as well as deportations of protected persons from occupied territory to the territory of the Occupying Power or to that of any other country, occupied or not, are prohibited, regardless of their motive.”
ARTICLE 49, FOURTH GENEVA CONVENTION
HET HAAGS VERDRAG VAN 1907
HAGUE CONVENTION 1907
http://www.opbw.org/int_inst/
THE RIGHTS FORUM
NEDERZETTINGEN
http://www.rightsforum.org/
NEDERZETTINGENMONITOR
http://www.rightsforum.org/
[4]
INTERNATIONAL COURT OF JUSTICE
LEGAL CONSEQUENCES OF THE CONSTRUCTION OF
A WALL IN THE OCCUPIED PALESTINIAN TERRITORY
9 JULY 2004
http://www.icj-cij.org/docket/
[5]
EU COUNCIL CONCLUSIONS ON THE MIDDLE EAST
PEACE PROCESS
14 MAY 2012
http://eu-un.europa.eu/
[6]
”1. Affirms that the fulfilment of Charter principles requires the establishment of a just and lasting peace in the Middle East which should include the application of both the following principles:
(i) Withdrawal of Israel armed forces from territories occupied in the recent conflict;”
UNITED NATIONS
SECURITY COUNCIL
RESOLUTION 242
https://unispal.un.org/DPA/
TEKST
Resolution 242 (1967)
of 22 November 1967
The Security Council,
Expressing its continuing concern with the grave situation in the Middle East,
Emphasizing the inadmissibility of the acquisition of territory by war and the need to work for a just and lasting peace in which every State in the area can live in security,
Emphasizing further that all Member States in their acceptance of the Charter of the United Nations have undertaken a commitment to act in accordance with Article 2 of the Charter,
1. Affirms that the fulfilment of Charter principles requires the establishment of a just and lasting peace in the Middle East which should include the application of both the following principles:
(i) Withdrawal of Israel armed forces from territories occupied in the recent conflict;
(ii) Termination of all claims or states of belligerency and respect for and acknowledgment of the sovereignty, territorial integrity and political independence of every State in the area and their right to live in peace within secure and recognized boundaries free from threats or acts of force;
2. Affirms further the necessity
(a) For guaranteeing freedom of navigation through international waterways in the area;
(b) For achieving a just settlement of the refugee problem;
(c) For guaranteeing the territorial inviolability and political independence of every State in the area, through measures including the establishment of demilitarized zones;
3. Requests the Secretary-General to designate a Special Representative to proceed to the Middle East to establish and maintain contacts with the States concerned in order to promote agreement and assist efforts to achieve a peaceful and accepted settlement in accordance with the provisions and principles in this resolution;
4. Requests the Secretary-General to report to the Security Council on the progress of the efforts of the Special Representative as soon as possible.
Adopted unanimously at the 1382nd meeting.
[7]
MILITAIRE INVAL GAZA ”PROTECTIVE EDGE” 2014
1492 BURGERDODEN
FRAGMENTED LIVES
HUMANITARIAN OVERVIEW 2014
MARCH 2015
11.100 GEWONDEN
OCHA
OCCUPIED PALESTINIAN TERRITORY/GAZA EMERGENCY
4 SEPTEMBER 2014
http://www.ochaopt.org/
1000 KINDEREN BLIJVEND GEHANDICAPT
OCHA
OCCUPIED PALESTINIAN TERRITORY/GAZA EMERGENCY
4 SEPTEMBER 2014
http://www.ochaopt.org/
[8]
DUIZENDEN PALESTIJNEN DAKLOOS GERAAKT
OCHA
OCCUPIED PALESTINIAN TERRITORY/GAZA EMERGENCY
4 SEPTEMBER 2014
http://www.ochaopt.org/
DUIZENDEN HUIZEN VERWOEST
GAZA STRIP: HUMANITARIAN DASHBOARD NOVEMBER 2014
http://www.ochaopt.org/
SCHOLEN VERWOEST
GAZA STRIP: HUMANITARIAN DASHBOARD NOVEMBER 2014
http://www.ochaopt.org/
ZIEKENHUIZEN BESCHADIGD DOOR BOMBARDEMENTEN
GAZA STRIP: HUMANITARIAN DASHBOARD NOVEMBER 2014
http://www.ochaopt.org/
[9]
THE RIGHTS FORUM
VN LUIDT DE NOODKLOK: GAZA DREIGT ONBEWOONBAAR
TE WORDEN
17 SEPTEMBER 2015
http://www.rightsforum.org/ nieuws/vn-luidt-noodklok-gaza- dreigt-onbewoonbaar-te-worden
VN RAPPORT:
REPORT ON UNCTAD ASSISTANCE TO PALESTINIAN PEOPLE:
DEVELOPMENTS OF THE OCCUPIED PALESTINIAN TERRITORY
6 JULY 2015
http://unctad.org/en/ PublicationsLibrary/tdb62d3_ en.pdf
[10]
”Blokkade
Sinds 2007 onderwerpt Israël de Gazastrook aan een blokkade. De gevolgen zijn ernstig. Door de blokkade en andere beperkingen is 35% van het agrarisch land in Gaza en 85% van de viswateren niet meer vrij toegankelijk. De import is beperkt en er is vrijwel geen export mogelijk.”
RIGHTS FORUM
ACHTERGRONDEN: GAZA
http://www.rightsforum.org/
[11]
RIGHTSFORUM/WATERPROBLEMATIEK PALESTIJNEN
http://rightsforum.org/
[12]
”
-
- No protected person may be punished for an offence he or she has not personally committed. Collective penalties and likewise all measures of intimidation or of terrorism are prohibited.
-
- Pillage is prohibited.
- Reprisals against protected persons and their property are prohibited.”
ARTIKEL 33, 4E CONVENTIE VAN GENEVE
[13]
UNITED NATIONS
OFFICE FOR THE COORDINATION OF HUMANITARIAN AFFAIRS
OCUPIED PALESTINIAN TERRITORY
FIVE YEARS OF BLOCKADE:
THE HUMANITARIAN SITUATION IN THE GAZA STRIP
JUNE 2012
http://www.ochaopt.org/
[14]
COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION
COUNCIL CONCLUSION ON THE MIDDLE
EAST PEACE PROCESS
14 MAY 2012
http://www.consilium.europa.
[15]
INTERNATIONAL COURT OF JUSTICE
LEGAL CONSEQUENCES OF THE CONSTRUCTION OF A WALL
IN THE OCCUPIED PALESTINIAN TERRITORY
http://www.icj-cij.org/docket/ index.php?pr=71&code=mwp&p1=3& p2=4&p3=6&ca
[16]
´´Construction of the Barrier has imposed new restrictions on movement for Palestinians living near its route, in addition to the sweeping restrictions in force since the outbreak of the second intifada. Thousands of Palestinians have difficulty reaching their fields and marketing their produce to other areas of the West Bank. The areas west of the Separation Barrier are among the most fertile in the West Bank. According to the World Bank, the agriculture there generates 8 percent of overall Palestinian agricultural production. The damage to the agricultural sector means that Palestinian farmers cannot get supplementary income and makes it impossible to increase the number of workers in what is the primary sector of Palestinian economy.
The restrictions on freedom of movement also limit the access of Palestinian villagers to hospitals in nearby towns; the educational system suffers because many schools, primarily village schools, depend on teachers who live outside the community and must commute to the school; also family ties and social connections are adversely affected.
THE SEPARATION BARRIER
http://www.btselem.org/ separation_barrier/map
[17]
RIGHTS FORUM
ACHTERGRONDEN/DE MUUR
http://www.rightsforum.org/
[18]
RIGHTS FORUM
ACHTERGRONDEN/DE MUUR
http://www.rightsforum.org/
About our live blog
Thousands of people – residents of dozens of Palestinian communities located throughout Area C, the West Bank – face imminent expulsion by Israeli authorities on a variety of pretexts. The live blog will pool the regular updates we get from B’Tselem field researchers regarding the communities and any attempts by authorities to expel them. Click on the number of a community cluster and then on the tent icon marked on the map for further information about communities facing the risk of expulsion.
The information in the blog reflects the latest state affairs known to us and is updated as we receive new data from the field. For more on the communities facing expulsion, click here.
RIGHTSFORUM/WATERPROBLEMATIEK PALESTIJNEN
Having considered further the situation in Palestine,
1. Expresses its deep appreciation of the progress achieved through the good offices of the late United Nations Mediator in promoting a peaceful adjustment of the future situation of Palestine, for which cause he sacrificed his life; and
Extends its thanks to the Acting Mediator and his staff for their continued efforts and devotion to duty in Palestine;
11. Resolves that the refugees wishing to return to their homes and live at peace with their neighbours should be permitted to do so at the earliest practicable date, and that compensation should be paid for the property of those choosing not to return and for loss of or damage to property which, under principles of international law or in equity, should be made good by the Governments or authorities responsible;
Instructs the Conciliation Commission to facilitate the repatriation, resettlement and economic and social rehabilitation of the refugees and the payment of compensation, and to maintain close relations with the Director of the United Nations Relief for Palestine Refugees and, through him, with the appropriate organs and agencies of the United Nations;