Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft op 12 januari 2006 een subsidie verleent aan TWIKE Tours in het kader van het programma MobiliteitsManagement 2005. TWIKE Tours zal het verkregen subsidiebedrag aanwenden voor het uitvoeren van een praktijkexperiment met het vervoer van recreanten in het gebied rond nationaal park “De Maasduinen” in Limburg.
Hierbij zal gebruik worden gemaakt van het elektrisch aangedreven voertuig de TWIKE. Het project dient inzicht te geven in de vraag of elektrisch aangedreven voertuigen in de praktijk geschikt zijn voor toepassing voor personenvervoer in landelijke/kwetsbare natuurgebieden. Het project moet tevens aantonen of deze nieuwe vorm van mobiliteit een geaccepteerde vorm kan worden en inzet hiervan commercieel haalbaar is op korte tot middellange termijn.
Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat stimuleert via het subsidieprogramma MobiliteitsManagement projecten waarin de ontwikkeling van innovatieve vervoersmogelijkheden centraal staat. Voor projecten die een positieve bijdrage leveren aan de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in Nederland stelt het ministerie twee miljoen euro subsidie beschikbaar. Het programma MobiliteitsManagement is gericht op het aanbieden van verschillende nieuwe reismogelijkheden op het gebied van vervoer, vooral op plaatsen en tijdstippen met veel verkeersproblemen. Inzet is reizigers te stimuleren een alternatief voor de auto te kiezen, wat de bereikbaarheid vergroot en de kwaliteit van de leefomgeving verbetert.
TWIKE Tours is in juni 2005 opgericht door Maurice en Ingrid Bergmans met als doel het gebruik van elektrovoertuigen in Nederland meer onder de aandacht te brengen. TWIKE Tours is de importeur voor Nederland van de TWIKE het zuinigste in serie gemaakte elektromobiel ter wereld. TWIKE Tours is gevestigd in Wellerlooi (gemeente Bergen (L)) midden in nationaal park “De Maasduinen” in Limburg.
De TWIKE is een lichtgewicht elektromobiel voor twee personen. Het is het eerste voertuig dat een elektrische aandrijving combineert met pedalen. De spierkracht wordt direct omgezet in bewegingsenergie waardoor maximumsnelheden bereikt kunnen worden van 85 km/h. Afhankelijk van de rijstijl kunnen afstanden worden afgelegd tot 130 km zonder bij te laden.
Technische gegevens
Type Lichtgewicht Elektrische Cabriolet
Max. snelheid 85 km/h
Dagafstand 400 km
Afstand per lading max. 130 km
Lading ca 1 km/min, vol in 2 uur
Laadstation Elke wandcontactdoos
Verbruik 4-8 kWh / 100 km (ca 10 keer minder dan conventionele auto)
Batterij NiCd/NiMh Accu, 2-6 kWh
Aandrijving 3/5 Kw / 336 V elektrisch met trappers (alleen Active)
Versnelling 0-50 km/h ca 10 seconden
CW Waarde cw* A = 0,33 m2
Max. Hellingshoek 22%
Gewicht 220 kg leeg, 450 kg maximale belading
Afmetingen L 2,65 m B 1,2 m H 1,2 m
Afmetingen bagageruimte L 0,40 m B 1,15 m H 0,65 m
Inhoud bagageruimte 250 liter
Inhoud bagageruimte max. 400 liter (bij gedemonteerde bijrijderstoel)
Constructie Aluminiumframe met kunststof carrosserie uit Luran-S, Corrosievrij
Energiekosten € 0,50 één keer voltanken
Wegenbelasting en APK Geen belasting, voertuig is vrijgesteld
Rijbewijs B (auto)
En zo rijden we dan allemaal rond over een tijdje