Gedachtegoed Wilders in strijd met de principes van de rechtsstaat

Zo 11 Maart 2007 12:52 | Astrid Essed | 3721 keer bekeken | 0 reacties | 0 x aanbevolen | Artikel voorlezen

Geachte Redactie en lezers,

Ik heb met verontwaardiging kennisgenomen van de door de heer Wilders ¨(PVV) ingediende motie van wantrouwen tegen de benoeming van de staatssectetarissen de heer Aboutaleb ¨(Sociale Zaken) en mevrouw Albayrak (Justitie) op grond van de door hem en zijn partij in twijfel getrokken loyaliteit aan het Nederlandse politieke bestel

Eveneens heeft hij zijn politieke bezwaren kenbaar gemaakt tegen een nevenfunctie van het Tweede Kamerlid mevrouw Arib in een door de Marokkaanse koning geinstigeerde mensenrechtencommissie

Dames en heren, deze motie van wantrouwen kan niet los gezien worden van het door de heer Wilders voorgestaan politieke gedachtegoed, dat, mijns inziens, als zijnde racistisch, in strijd met de
elementaire principes van de Nederlandse rechtsstaat

Artikel 1, Nederlandse Grondwet:

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk
behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke
gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Dit grondwetsartikel, uitgaande van de gelijkwaardigheid van alle bewoners
in Nederland, is niet alleen gebaseerd op de internationale rechtsverdragen
en de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, maar is gebaseerd op
een van de meest fundamentele uitingen van beschaving

In de eerste plaats moge het evident zijn, dat de heer Wilders zowel in zijn
in de loop der jaren te berde gebrachte politieke opmerkingen, als in zijn
partijstandpunt, uitgaat van racistische principes, aangezien hij niet
vertrekt vanuit de fundamentele gelijkwaardigheid van alle in Nederland
levende burgers

Zo heeft hij uitgesproken anti-islamitische standpunten, waarbij ieder
onderscheid is weggevallen tussen het misbruik van de Islam door individuen of politieke groeperingen (waarvan overigens ook sprake is bij Jodendom en christendom, maar dat daargelaten), enerzijds, als de religie anderszijds, die zich evenals het christendom en Jodendom, baseert op naastenliefde.
Hiermee schendt hij het in de Nederlandse Grondwet principieel gestelde
artikel, betreffende de vrijheid van religie [artikel 6, Ned Grondwet]

In de tweede plaats laat hij zich in generaliserend-negatieve zin, en dus
racistische, uit tav niet alleen moslims in het algemeen en Nederlanders van Marokkaanse komaf in het byzonder, maar
eveneens tav alle allochtonen van ''niet-Westerse'' komaf

Ik verwijs naar de door de heer Wilders zelf gedane uitspraken, waarin hij
keer op keer weer het onderscheid maakt tussen ''niet westerse'' en
''westerse'' allochtonen, waarbij de laatste groep in het geheel als
negatief wordt afgeschilderd

Nog afgezien van de demagogische en onjuiste weergave van de
sociaal-maatschappelijke werkelijkheid, is hierbij sprake van niet alleen
discriminatie, maar onverbloemd racisme

Voor diegenen onder u, die zullen beweren, dat Marokkanen of ''niet
westerse'' allochtonen, geen ''ras'' zijn, verwijs ik naar artikel 1 van de
Internationale Conventie tot de Uitbanning van alle vormen van
rassendiscriminatie, die niet alleen door Nederland is ondertekend, maar
waarop artikel 1, Nederlandse Grondwet, is gebaseerd

Hierin wordt gesteld, dat onder rassendiscriminatie o.a. wordt verstaan
ieder onderscheid en uitsluiting, gebaseerd op ras, kleur, afkomst of
etnische oorsprong

Zie
http://www1.umn.edu/humanrts/instree/d1cerd.htm

Het moge dan ook geen verwondering wekken, dat de heer Wilders en zijn
politieke geestverwanten fervente aanhangers zijn van de opheffing van
artikel 1, Nederlandse Grondwet

Dat een en ander echter, nog afgezien van het verwerpelijke karakter
daarvan, demagogisch gepraat is, bewijst wel het feit, dat op grond van
Nederlands ondertekening van de genoemde Internationale Conventie, volgens
artikel 2 ervan, Nederland is gehouden aan een anti/discriminatiewetgeving

De politieke aanhangers van de heer Wilders zullen hopelijk beseffen, wat
voor internationale blamage het gevolg zou zijn van de opzegging, door
Nederland, van een van de meest cruciale humanitaire rechtsverdragen

Niet alleen is dit politieke gedachtegoed in ernstige mate verwerpelijk,
eveneens levert het een belangrijke, negatieve, bijdrage aan de sinds 11
september 2001 in belangrijke mate toegenomen hetze tegen zowel moslims in
het byzonder, als ´´niet westerse´´ allochtonen in het algemeen, waardoor
deze niet alleen in belangrijke mate slachtoffer zijn geworden en nog worden
van fysieke en verbale agressie en intimidatie

Rabbijn Soetendorp heeft in dit verband, mijns inziens terecht, elementen in de ontwikkelingen in de
huidige herleving van het racisme, die nu met name gericht is tegen moslims
in het algemeen en Marokkanen in het byzonder, vergeleken met de hetze tegen de Joden in
het Duitsland van de dertiger jaren

Ik behoef niet verder toe te lichten, wat hiervan de gruwelijke gevolgen
zijn geweest


Wat stellingname tegen het racisme betreft mag menigeen eveneens een
voorbeeld nemen aan Koningin Beatrix, die tijdens de aanslagengolf op
moskeen, islamitische basisscholen en met name individuele Marokkanen, na de
moord op de heer van Gogh, een bezoek bracht aan een Marokaans
jongerencentrum in Amsterdam, waar zij duidelijk en onverbloemd de
gelijkwaardigheid van IEDERE in Nederland wonende burger, benadrukte

Nog afgezien van het concrete gevaar voor de alllochtone bevolkingsgroepen,
leidt deze hetze tot steeds grotere spanningen tussen autochtonen en
allochtonen, met als griezelig voorland de dd 2005 in Frankrijk
plaatsgevonden rellen tussen allochtone jongeren en de politie, die o.a. hun
basis hadden in achterstelling vanwege discriminatie, de slechte
sociaal/economische omstandigheden van deze jongeren, uiteraard de eigen
verantwoordelijkheid, en de door de politiek georchestreerde tweedeling
tussen autochtonen en allochtonen


Het is dan ook van belang, het recente politieke optreden van de heer
Wilders te beschouwen tegen deze achtergrond

2 Tav de kwestie rond de ´´dubbele nationaliteit´´

In de eerste plaats is deze motie discriminerend naar afkomst, aangezien
deze staatssecretarissen niet worden beoordeeld op grond van het overigens
nog niet eens gevoerde beleid, maar op grond van hun afkomst!

In de tweede plaats getuigt deze motie van wantrouwen, van geen enkel
respect voor in een Nederlandse politieke partij jarenlang in diverse hoge
politieke functies actieve politici, die daarin hun politieke sporen, op
grond van hun deskundigheid, hebben verdiend

In de derde plaats is het onzinnig, te veronderstellen, dat het al dan niet
bezitten van de eigen nationaliteit, een teken is van al dan niet aanwezige
''loyaliteit'' aan Nederland en het politieke bestel, dat zij, zoals reeds
gezegd, zelf jarenlang hebben vertegenwoordigd, als Tweede Kamerlid (mevrouw
Albayrak) en wethouder Sociale Zaken in Amsterdam (de heer Aboutaleb)

In de vierde plaats suggereert de heer Wilders, dat door het hebben van de
eigen nationaliteit [die verder niets zegt over iemands affiniteit met het
eigen land], bijv mevrouw Albayrak, als staatssecretaris van Justitie, geen
objectieve beslissingen zou kunnen nemen tav bijv Turkse asielzoekers
Dit demagogisch gepraat negeert bewust het feit, dat zij als
staatssecretaris van Justitie, gehouden is aan de Nederlandse
vreemdelingenwet en verdere regelgeving tav asielzoekers en niet eens in de
positie is, tav welke asielzoeker ook, een andersoortig beleid te voeren

In de vijfde plaats getuigt deze motie van geen enkel respect voor de door
de betreffende politieke partij genomen beslissing, in samenwerking met de
coalittiegenoten, deze mensen aan te stellen als staatssecretaris

Zij zijn gekozen als mede-regeringsleden, op grond van een democratische
verkiezingsuitslag, waarna een coalitie is gevormd en deze dient als zodanig
worden gerespecteerd!

In de zesde plaats is die gehele motie en discussie tav de ''dubbele
nationaliteit puur demagogisch, aangezien Marokko, evenals Turkije en
Argentinie, behoort tot die landen, waarbij het onmogelijk is, afstand te
doen van de nationaliteit, ook al zouden betrokkenen dit wensen

Maar tenslotte wil ik met klem het recht van ieder mens op de nationaliteit
uit zijn of haar herkomstland verdedigen, als een elementair recht
Tenslotte is voor deelname aan het Nederlandse politieke bestel de
Nederlandse nationaliteit, deskundigheid en het handhaven van de Nederlandse
wetgeving nodig en niet meer

Liefde voor het herkomstland en affiniteit daarmee is niet alleen in het
geheel niet strijdig met het functionneren binnen de Nederlandse politieke
samenleving, maar een elementair recht op het beleven van de eigen
identiteit

Ik wil eindigen, nadrukkelijk te stellen, dat een dergelijke door de heer Wilders ingenomen politieke stellingname niet alleen de helaas reeds in de Nederlandse samenleving aanwezige tweedeling verder stimuleert, maar eveneens in etsntige mate sociaal en politiek bedreigend is voor Nederlanders van Marokkaanse komaf in het byzonder en ´´niet westerse´´ allochtonen in het algemeen



Het zaaien van twijfel over hun loyaliteit leidt niet alleen tot grotere
vervreemding van allochtonen van de Nederlandse samenleving en tweedeling
tussen allochtonen en autochtonen, maar is eveneens een echo uit het
verleden, toen overigens geheel in de samenleving opgenomen Joodse medeburgers
in nazi/Duitsland en in de door Duitsland bezette landen, werden uitgesloten, opgejaagd en uiteindelijk vervolgd

Niet voor niets wordt deze nachtmerrie nog steeds op 4 mei herdacht


Vriendelijke groeten
Astrid Essed

Bron: Tav dubbele nationaliteiten-debat