Alle notaâ€â„¢s straks via computer

vrijdag 26 januari 2007 14:28 | louise | 1705 keer bekeken | 0 reacties | 0 x aanbevolen



Vrijdag 26 januari 2007 - DEN HAAG – De papieren acceptgiro gaat op termijn verdwijnen. Na de Rabobank willen dit jaar de ABN-Amro, de Postbank en de ING de digitale nota introduceren. De consument zal dan alleen via internet kunnen betalen. Dat kan honderden miljoenen euro’s aan kostenbesparingen opleveren.
Jaarlijks sturen bedrijven nog meer dan 200 miljoen acceptgiro’s per post naar hun klanten. Miljoenen klanten zitten die nu over te tikken in de computer omdat ze elektronisch bankieren. „Dat is eigenlijk dom werk en erg tijdrovend. En er gaat vaak iets fout“, aldus een woordvoerder van de Rabobank.

Simpel

De digitale rekening moet dat overbodig werk voor de klant en extra herstelwerk voorkomen. Het principe is simpel. De klant krijgt een sms’je of e-mail dat er een rekening voor hem is. De klant logt in op de website van de bank en kan de rekening met een druk op de knop betalen.

De Rabobank kwam vorig jaar al met de mogelijkheid voor klanten om een digitale nota te ontvangen. Van de 2,6 miljoen particuliere klanten zijn er pas 10.000 die de service gebruiken. Geen doorslaand succes.

Niet aantrekkelijk

„De klanten moeten ook zelf aangeven dat ze op die manier willen betalen.“ Bovendien is het voor bedrijven nog niet aantrekkelijk genoeg omdat alleen de klanten van de Rabobank de digitale rekening kunnen ontvangen en betalen.

Met de ABN-Amro, de Postbank en de ING erbij gaat het om negentig procent van het betalingsverkeer van particulieren. Dan wordt het voor vrijwel alle bedrijven interessant om mee te doen. Zeker omdat de banken dezelfde techniek gebruiken, zodat bedrijven niet in verschillende systemen hoeven te investeren.

De banken verwachten dat de digitale rekening snel aan zal slaan. Steeds meer klanten bankieren al elektronisch en voor hen is de digitale nota een verbetering.

„Bij ons bankieren 2,6 miljoen van de 4 miljoen klanten al via internet en dat aantal groeit elke dag“, aldus een woordvoerster van ABN-Amro.

Voor mensen die gehecht zijn aan de papieren acceptgiro verandert er voorlopig niets, verzekeren de banken. „De klant moet zelf aangeven of de rekening digitaal moet worden“, aldus de woordvoerster van ABN-Amro. „Mensen die geen computer hebben, hoeven dus niets te vrezen.“ Voorlopig althans. „Als de meerderheid van de mensen de digitale nota gebruikt, zullen bedrijven op een gegeven moment afstappen van de papieren acceptgiro“, verwacht de woordvoerder van de Rabobank.

Ik heb al via De Stem mijn stem laten horen en die is dus.....

REAGEER: DE Stem



Bron: De Stem
Externe link: http://www.yayabla.nl