De illusie van sociale netwerken!

Za 15 Februari 2014 13:11 | knight | 4600 keer bekeken | 0 reacties | 0 x aanbevolen | Artikel voorlezen

Eerdere artikelen over Internet:

>>> http://worldthechanges.wordpress.com/2008/01/22/politiek-media-01-introductie-internet-snelweg/

>>> http://worldthechanges.wordpress.com/2012/02/05/kapitalisme-en-het-internet-001-facebook/

In dit deel wil ik het hebben over online “Sociale Netwerken”.

Hoewel deze netwerken zich goed laten gebruiken als goedkoop en snel alternatief voor het uitwisselen van informatie, foto’s en video’s tussen familie en vrienden…

Moet men er wel op bedacht zijn dat ALLES wat op het internet wordt geplaatst…

Voor IEDEREEN ( dus ook voor totaal onbekenden ) beschikbaar komt en ge ( mis ) bruikt kan worden…

Zelfs al heeft U op uw profielpagina de instellingen op “privé” ingesteld…

Laat ik voorop stellen dat “sociale media” helemaal niet zo sociaal zijn als men denkt!

Iets wat we vooral kunnen zien aan de opkomst, maar vooral aan de ondergang van Hyves!

 

Hyves werd volgens Wikipedia in 2004 opgericht door Raymond Spanjar, Koen Kam en Floris Rost van Tonningen, groeide in 2007 uit tot de populairste Nederlandse website en telde in april 2010 zelfs 10 miljoen gebruikers.

De oprichters verkochten in november 2010 Hyves aan TMG (Telegraaf Media groep) in november 2010 Hyves kocht voor 43,7 miljoen euro, en in september 2011 de koers van Hyves verlegde van puur vriendennetwerk naar “content platform” ( concreet gezegd een zakelijker opzet waarmee men hoopte meer inkomsten te kunnen genereren door meer betaalde diensten aan te bieden en de gebruikers meer reclame op te dringen ) ging het al gauw bergaf.

In maart 2013 maakte TMG bekend 36 miljoen op Hyves te moeten afschrijven.

En in december 2013 trok TMG definitief de stekker uit Hyves.

Het trieste verhaal van een zogeheten “Sociaal Netwerk” dat uit pure hebzucht aan de zakenwereld werd verkocht en uiteindelijk degenereerde in een “Ordinair Spelletjes Platform”!

>>> http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyves

Eenzelfde lot verging het Microsofts MySpace!

Een plek waar iedereen een weblog kon onderhouden, in juni 2011 verkocht aan de Amerikaanse internet adverteerder Specific Media, die er een website voor muzikanten van maakte.

>>> http://nl.wikipedia.org/wiki/Myspace

En nu komt er vanuit Amerika nog zo’n “populair” netwerk aanzetten genaamd Facebook…

Een netwerk dat zich voordoet als “Sociaal Netwerk”, doch geëxploiteerd door met name de Amerikaanse inlichtingendienst CIA, die dit “Sociaal Netwerk” ziet als een unieke kans om profielen aan te maken van de gebruikers daarbij ge (mis) bruik maakt van de gegevens die door de gebruikers zelf worden aangeleverd!

Wel… Populair…

Veel mensen worden als het ware naar Facebook gelokt met kortingen en speciale aanbiedingen van bedrijven die zich op Facebook hebben aangesloten, als onderdeel van het nieuwe marketing systeem.

>>> http://www.frankwatching.com/archive/2008/11/07/marketeers-weten-vaak-niet-waarover-ze-spreken/

De droom van menig bedrijf, zo goedkoop mogelijk zo veel mogelijk potentiële klanten bereiken…

Dat is waar het met dit soort “sociale netwerken” in feite om draait.

Alleen al de Nederlandse internet advertentiemarkt zou in 2011 een omzet hebben behaald van 1,1 miljard euro.

Dat is een absurd hoog bedrag dat jaarlijks aan reclame wordt verspild…

Logisch gezien zou dit geld veel nuttiger besteed kunnen worden in het scheppen van banen waardoor koopkracht blijft behouden en de economie weer overeind had kunnen worden getrokken.

De 2e link laat zien dat we al die leuk ogende cijfertjes niet zo serieus moeten nemen, ’t gaat niet zozeer om het artikel, maar in de daaronder vermelde links waarin duidelijk wordt dat er met de presentatie van de cijfers wordt gesjoemeld door met bruto en netto getallen te werken, of de ene keer een gedeeltelijke omzet per specifieke reclametak en de andere keer de totale reclame omzet ( al dan niet incl. tv en dagbladen ) hetgeen een zwaar vertekend beeld geeft!

>>> http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3228808/2012/03/21/Uitgaven-internetreclame-op-recordniveau.dhtml

>>> http://reclamewereld.blog.nl/statistieken/2012/10/11/reclame-omzet-omlaag-behalve-bij-internet-en-buitenreclame

De overheid doet daarbij ook een duit in het zakje door met regelmaat naar Facebook pagina’s te verwijzen…

Verder schakelt “de overheid” steeds meer over op netwerken en verwacht van de bevolking mee te gaan!

>>> http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overheidscommunicatie/informatie-voor-professionals/de-netwerkende-overheid

>>> http://www.socialevraagstukken.nl/site/2012/09/26/overheidssturing-in-een-netwerksamenleving/

In feite komt het in het kort hier op neer:

“De overheid” gedraagt zich steeds meer als een onmenselijke multinational of bank..

Wel de lusten maar niet de lasten willen dragen.

Bezuinigen op de sociale voorzieningen van de arbeidersklasse, terwijl hun eigen overdadige voorzieningen waaronder de wachtgeld regeling nagenoeg in stand zijn gebleven!

Het sociale systeem ( tenminste wat er nog van over is na decennia van LIBERALE HERVORMINGEN ) wordt systematisch verder afgebroken, waarbij “de overheid” de verantwoording van haar falend beleid steeds meer afschuift op de burger zelf…

“De overheid” zet daarom in op het nieuwe toverwoord “PARTICIPATIE” in de “samenleving” maatschappij!

Het hypocriete van deze term, zit hem in de wijze waarop “de overheid” eerst haar burgers in een isolement brengt, ontstaan uit het jarenlang doorgevoerde INDIVIDUALISERINGSPROCES

>>> http://www.scp.nl/dsresource?objectid=20887&type=org

Individualisering “Sociaal” >>> http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/archief/article/detail/899990/2008/11/15/Individualisering-is-sociaal.dhtml

Waarna de burgers / werknemers tegen elkaar werden opgehitst middels de term “concurrentie”, welke nog eens wordt versterkt door de termen “flexibiliteit” en “efficiëntie” eraan toe te voegen…

Tel daarbij op de 100.000-en Oost-Europese “arbeidsmigranten” die de arbeidsmarkt verzieken!

De schade die het liberale beleid heeft aangericht is enorm!

Het steeds schaarser worden van het aantal beschikbare banen, bij een steeds verder krimpende economie, steeds verdere koopkrachtdaling mede door belastingverhogingen en de afbraak van sociale voorzieningen…

Alsook de onmenselijke wijze waarop werkgevers tegenwoordig hun werknemers behandelen, daarbij de angst om baanverlies misbruikend om de productie steeds verder op te schroeven met minder mensen!

Tot slot trekt “de overheid” zich steeds verder terug, daarbij de burgers aansprekend op hun saamhorigheid…

Ofwel “de overheid” schuift de verantwoordelijkheid voor de waanzin die uit haar wanbeleid is voortgesproten simpelweg af op de burger zelf!

De term die daarvoor wordt gebruikt is “DE AFFECTIEVE BURGER”!

>>> http://www.platform31.nl/over-ons/contact/pers-1/overheid-burger-zorgzaamheid

OPMERKING: Niet de schuld zijnde van deze Oost-Europeanen die eveneens zwaar worden uitgebuit, maar de schuld van “de overheid” die verzuimd haar gezonde verstand te gebruiken!

Hoe dit in zijn werk ging leest u in één van de volgende delen met de titel:

“Hoe liberalisering de economie verstoorde en armoede teweeg bracht!”

Afijn, terug naar: “Het Internet - De illusie van “Sociale Netwerken”:

Bovendien zou de Nederlandse zo’n 11-tal verzoeken om informatie hebben ingediend over gebruikers, tegenover 169x door de Belgische overheid, en de Amerikaanse overheid steekt daar met 12.000 verzoeken met kop en schouders bovenuit.

>>> https://www.facebook.com/WerkenbijdeOverheid

>>> http://www.thepostonline.nl/2012/10/16/overheid-en-facebook-liever-niet/

>>> http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2013/08/overheid-klopt-elf-keer-aan-bij-facebook

>>> http://www.zdnet.nl/nieuws/151343/belgische-overheid-wou-dit-jaar-al-169-facebookprofielen-natrekken/

>>> https://www.facebook.com/about/government_requests

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2013/04/22/de-speelse-ernst-van-facebook.html

>>> http://www.socialevraagstukken.nl/site/2012/09/26/overheidssturing-in-een-netwerksamenleving/

>>> http://www.nsob.nl/wp-content/uploads/De_boom_en_het_rizoom.pdf

Op de website van “”s Rijksoverheid” is te zie hoe zij aanvulling geven aan het nieuwe marketing systeem genaamd: “WAAROM FACEBOOK?”

“Reden 1: Omdat al je “klanten” er ook zitten, sufferd!”

“Reden 2: Omdat je graag wilt dat anderen over je praten!”

“Reden 3: Omdat Facebook waarschijnlijk een functie biedt die in jou organisatie nog niet uit de verf komt!”

“Reden 4: Omdat je een plezierige, informele omgeving wilt!”

WAT LEVEREN LIKES, SHARES EN REACTIES OP?

Deze overheidsbrochure laat aan duidelijkheid niets te wensen over.

De wijze waarop Facebook voor de Nederlandse overheid wordt geanalyseerd heeft meer weg van een bedrijfsmarketingstrategie dan van een “Sociaal Netwerk”…

Dat komt ook tot uiting op pagina 3 punt: “engage” met de volgende kreet…

“Door deel te nemen gaan mensen een band aan met je product, of je onderwerp en bouw je aan duurzame relaties”

Een band aangaan met je product of onderwerp zegt genoeg over het zakelijke karakter van Facebook…

Van het opbouwen van “duurzame relaties” kan echter geen sprake zijn!

>>> http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/brochures/2013/04/22/de-speelse-ernst-van-facebook/artikel-de-speelse-ernst-van-facebook.pdf

Sociale netwerken worden bovendien steeds vaker ingezet voor opsporingsdoeleinden!

Burgers inzetten om spionnetje te spelen voor “de staat”, omdat ”de overheid” zelf bezig is op de verkeerde zaken te bezuinigen zoals het politieapparaat, en de open grenzen politiek zowel als de vanuit de Europese Commissie opgedrongen regel- en wetgeving waardoor criminele bendes zich gemakkelijk tussen de lidstaten kunnen bewegen en daardoor zowat ongrijpbaar zijn geworden maakt het politiewerk zowat onmogelijk!

>>> http://www.slideshare.net/socialmediadna/sociale-media-in-de-opsporing-een-verkennend-onderzoek-naar-de-mogelijkheden-van-het-betrekken-van-burgers-bij-de-opsporing-via-sociale-media-in-het-korps-gelderlandzuid

>>> http://www.nu.nl/internet/2310925/politie-zet-hyves-structureel-in-bij-opsporing.html

Sociale Netwerken” bestaan in hoofdzaak alleen bij de gratie van bedrijven en organisaties…

Zolang zij ervan overtuigd zijn flink te kunnen verdienen aan het groeiende aantal gebruikers…

O.a. door zowel de gebruikers als derden (vaak bedrijven) “betaaldiensten” aan te bieden!

Kenmerken van een “Sociaal Netwerk” dat door bedrijven en organisaties worden geëxploiteerd:

 

WE zagen het eerder al aan HYVES…

Wanneer de winst niet aan de verwachtingen voldoet, wordt het “sociale netwerk” gewoon opgedoekt…

Wat achterblijft is een gapende leegte voor de gebruikers…

Met 1 druk op de WIS knop…

Zien gebruikers hun in de loop der jaren verzamelde levenswerk in rook opgaan!

Hetzelfde geld voor “het netwerken” op zich…

De in de loop der jaren flink uitgegroeide kennissenkring…

Is met 1 druk op de WIS knop eveneens volkomen onbereikbaar geworden!”

Daarmee verdwijnt ook het laatste restje “sociaal aspect” van het mens zijn!

De klap van de terugkeer naar de inmiddels harder en zakelijker ( zeg maar gerust onmenselijker ) geworden maatschappij komt des te harder aan!

Wat bezielt mensen een profiel aan te maken op een “Sociaal Netwerk”?

Op de 1e plaats, en wellicht het meest zinvolle, is wanneer zo’n netwerk wordt gebruikt om snel en relatief goedkoop gegevens, foto’s en video’s tussen familie en vrienden uit te kunnen wisselen.

Op de 2e plaats eigent zich zo’n netwerk eveneens perfect om een eigen mening snel over de rest van de wereld verspreiden, daarbij mensen te vinden die er net zo over denken, of mensen met een andere mening met goede argumenten proberen te overtuigen.

Op de 3e plaats denk ik dat eenzaamheid eveneens een grote rol speelt in deze onmenselijk geworden maatschappij, zo’n “Sociaal Netwerk” zou “het gevoel” kunnen geven ergens bij te horen…

“Sociale media” zijn echter volkomen ongeschikt als vervanger voor “REAL LIFE” vrienden!

IEDEREEN kan zich anders voordoen dan hij / zij in werkelijkheid is…

En ALLES wat U op het internet plaatst…

Of het nu gaat om links naar nieuwsartikelen of het uploaden van onschuldig uitziende foto’s en video’s…

ALLES

Jawel, U leest het goed…

ALLES kan en zal te zijner tijd TEGEN de gebruiker worden gebruikt!

Als het niet is door hackende criminelen die met deze persoonsgegevens identiteitsfraude willen plegen…

Dan wel door even fanatiek hackende veiligheidsdiensten die deze gegevens verzamelen om zodoende burgerprofielen aan te kunnen maken, met daarin o.a. verwerkt persoonlijke interesses, (politieke, religieuze en seksuele) voorkeuren, contactlijsten etc. …

>>> http://nos.nl/artikel/582711-wachtwoorden-facebook-gestolen.html

Tsja…

Raar maar waar…

Alles wat u op het internet plaatst kan op een gegeven ogenblik tegen u gebruikt worden…

Kan daarbij zelfs uw carrière kapot maken voordat die goed en wel is opgestart…

En dat vanwege een reactie die u ergens op het internet achter laat, of vanwege een op het eerste gezicht onschuldige, grappige dan wel spontane foto of video die u ooit heeft geüpload, die daarop op een negatieve wijze wordt geïnterpreteerd!

Wanneer reacties, foto’s en video’s eenmaal zijn geplaatst, laten deze zich vaak niet gemakkelijk meer verwijderen!

Daar…

Biedt deze WIS knop wellicht uitkomst!

>>> http://www.sevendays.nl/artikel/189959

>>> http://www.huffingtonpost.com/2013/09/24/teens-online-eraser-button-california_n_3976808.html?ir=Los+Angeles

De gevaren van het internet beperken zich allang niet meer tot malware, virussen en wormen die bestanden en mappen gijzelen door ze op slot te zetten, waarna losgeld wordt gevraagd om deze bestanden en mappen weer vrij te geven…

Of programma’s die het gebruik van de computer blokkeren door witte of zwarte schermen over de desktop te plaatsen zodat deze niet meer toegankelijk is…

Of ongemerkt programma’s te installeren die toetsaanslagen ( keyloggers ) opslaan en doorsturen en zodoende inlogcodes en paswoorden stelen om b.v. bankrekeningen te plunderen!

Zorg dus sowieso zelf voor voldoende beschermende maatregelen!

Denk daarbij aan een goedwerkende “FIREWALL” en “ANTIVIRUS” Software…

Vergeet niet deze regelmatig te updaten!

Nu we het toch over het Internet hebben…

Nog even dit:

De overheid en het Internet:

Concept uit 1994: “De digitale stad!”

>>> http://re-dds.nl/vondsten/ddsfolder1.pdf

Het zal niemand zijn ontgaan dat “de overheid” zogenaamd in het kader van bezuinigingen, bezig is de infrastructuur van de dienstverlening te verplaatsen, zeg maar gerust om zeep te helpen.

De lokale overheidsgebouwen ( waaronder die van het UWV ( niet minder dan 68 vestigingen )) sluiten één voor één de deuren, en steeds vaker wordt verwezen naar “overheidsdiensten” die op het internet worden aangeboden…

Hierbij wordt geclaimd dat het om een besparing zou gaan van 600 miljoen euro op jaarbasis.

>>> http://www.nu.nl/economie/2525197/uwv-sluit-68-vestigingen-.html

>>> http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/sluiting-dreigt-voor-uwv-kantoren

Men claimt daarbij bovendien dat het aanvragen van vergoedingen en subsidies gemakkelijker zou zijn, want eventuele aanvragen kunnen met een simpele muisklik worden gedownload.

Hoe gemakkelijk dat was heeft de media intussen wel bewezen met berichten over criminele organisaties die vanuit Oost-Europa opereren, daarbij onder andere gebruik maken van “spookburgers” die de Nederlandse subsidieregelingen plunderen!

>>> http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/grootschalige-fraude-bulgaren-met-toeslagen

Jaja… LEVE HET INTERNET (sarcastisch bedoeld)!

OPMERKING: “De overheid” weet heel goed hoe ONVEILIG het internet is…

Zij waarschuwt immers zelf op haar website voor met name IDENTITEITSDIEFSTAL!

CHECK het juiste INTERNETADRES!

VERANDER regelmatig het PASWOORD!

AUTOMATISEER de UPDATES van FIREWALL en ANTIVIRUS software!

Niettemin blijft zij het gebruik van het internet op ronduit agressieve wijze stimuleren!

>>> http://www.nederlandveilig.nl/veiliginternetten/

>>> http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/internet/vraag-en-antwoord/hoe-stimuleert-de-overheid-het-gebruik-van-internet.html

Aan de hand van de opmerking reacties kunt u al zien dat “de overheid” van alles wil invoeren op internet gebied, maar eigenlijk geen bal verstand heeft over wat het nu eigenlijk inhoudt, of wat voor consequenties daaruit voort kunnen vloeien!

>>> http://tweakers.net/nieuws/56903/kabinet-stimuleert-elektronisch-zakendoen-met-overheid.html

De volgende website legt haarfijn uit hoe de overheid haar inlichtingendiensten AIVD en de MIVD misbruikt om de rechten van de burgers om zeep te helpen!

>>> http://www.geennieuws.com/2013/12/stan-dessens-op-naar-een-door-de-overheid-gereguleerd-internet/

Frappant en volkomen tegenstrijdig is het feit dat “de overheid” het gebruik van het internet op een tamelijk dwingende wijze stimuleert, doch tegelijkertijd “waarschuwt” dat ALLES wat je op het internet plaatst OPENBAAR is!

>>> https://www.youtube.com/watch?v=C7kHJR0xjCs

Overheden zowel als bedrijven koppelen steeds meer aan het internet…

Wat zou er gebeuren wanneer, om wat voor reden dan ook, het internet weg zou vallen?

Wat voor dramatische gevolgen dat zal hebben, leest u in het volgende deel:

De dag dat het internet wegvalt!

In de volgende (Engelstalige) video krijgt u vast een indruk!

>>> http://www.bigboomdesign.com/blog/ted-talks/internet-backup-system.html

Bron: WorldTheChanges