Televisie is onderschat gevaar voor kinderen

Monday 19 February 2007 18:19 | Truthseeker | 3437 keer bekeken | 3 reacties | 0 x aanbevolen
LONDEN (ANP) - Televisiekijken is zo slecht voor de gezondheid van kinderen dat er een kijkverbod moet komen voor kinderen tot drie jaar. Ook zouden ze slechts mondjesmaat mogen kijken wanneer ze opgroeien. Dit zette de wetenschapper Aric Sigman uiteen in het vaktijdschrift Biologist, zo berichtte het Britse dagblad The Times maandag.

Het gaat niet enkel om de inhoud van de programma's. Het kijken naar het beeldscherm veroorzaakt al genoeg ellende volgens Sigman. Hij slaat alarm over de schadelijke effecten die onder meer bijziendheid, corpulentie, diabetes van het type-2, vervoegde puberteit bij meisjes, slaapproblemen en autisme tot gevolg kunnen hebben.

Sigman vreest ook dat het tot leerproblemen op school leidt. In zijn rapport betrok Sigman 35 verschillende studies naar tv-kijken en kinderen. Ouders die hun kinderen toestaan veel naar de televisie te kijken, onttrekken zich aan hun ouderlijke plichten en verantwoordelijkheden. Wij zijn op deze manier mogelijk verantwoordelijk voor het grootste gezondheidsschandaal van onze tijd, waarschuwde Sigman.

Meisjes zijn extra kwetsbaar volgens hem. De televisie ontketent vooral bij hen een vroege puberteit omdat een stof in het lichaam, melatonin, door het lichaam niet meer zoals normaal geproduceerd wordt als gevolg van tv-kijken. De hoeveelheid van deze stof groeit normaal gesproken 's avonds wanneer het donker wordt. Maar dat wordt verstoord bij de jeugdige televisiekijkers. Sigman is in Engeland een lid van het Instituut voor Biologie en verbonden aan het Brits Genootschap voor de Psychologie.

Zie ook:
TV en schoolprestaties
en
Minder tv kijken goed voor geheugen
Bron: De Stentor

Reacties

    En t.v. voor ouderen?

    Monday 19 February 2007 18:39 | Frank |

    Ik denk dat spelletjes als lingo nou ook niet echt bijdragen aan een goede ontwikkeling van het brein. Het kan ook nog zeer verslavend werken deze t.v. uitzendingen. Dit komt dan weer door het soap gehalte als goede tijden slechte tijden, big brother en weet ik veel wat er allemaal voor onzin op vertoond wordt.

    Vooral de emotionele interacties en de relaties tussen de hoofdpersonen staan in het middelpunt van de aandacht bij soapseries. De naam 'soapserie' is afgeleid van het Amerikaanse 'soap opera'. Deze werden in de jaren '20 voor het eerst op de radio, en vanaf de jaren '40 ook op televisie uitgezonden en werden daar gesponsord door wasmiddelfabrikanten die de uitzendingen geregeld voor hun reclames onderbraken.

    Inmiddels is het soapfenomeen zodanig gegroeid dat er zenders zijn die niets anders uitzenden, zoals RTL zelfs het nieuws is volgens dit thema opgebouwd.

    Televisie

    Tuesday 20 February 2007 14:46 | Truthseeker |

    Een vriend van me keek vrijwel nooit TV, en 3 jaar geleden kon ik dat nog haast niet geloven. Maar zeker het laatste jaar staat bij ons vrijwel nooit meer de tv aan.
    Vroeger keek ik redelijk veel tv, de eerste jaren toen al die commersiele zenders begonnen stond de tv altijd wel standaard aan. (zeg 10 / 15 jaar geleden) Zelfs een tijdje GTST  gekeken.   Nu, het laatste jaar, kijk ik misschien 1 uur in de maand tv, als ik weet dat er iets goed op komt. Soms kijk ik wel eens wat op www.uitzendinggemist.nl ofzo.
    Als ik nu tv kijk erger ik me aan alle propaganda, en het is in vrijwel alles, van nova tot rtl nieuws tot eenvandaag.. discovery, bbc, mtv.. Als ik vergelijk wat mijn ouders of ikzelf als kind op TV keek, met nu, dan vind ik het een doorgedraaid iets.

    2, 3 jaar geleden keek ik al minder tv, en als ik keek was het meestal Discovery Channel, National Geographic, BBC, publieke omroepen. Maar zelfs die zenden helaas elke dag wel propaganda uit. desinformatie over 9/11, paranormale onderwerpen belachelijk maken enzo komen in me op als ik nu aan discovery channel denk.

    Probleem met TV zenders is denk ik dat ze worden gedwongen om bepaalde programma's,/ propaganda te maken, anders worden ze tegengewerkt, door reclame inkomsten e.d. Het is niet zo dat een zender 100% propaganda uitzend. Maar een percentage, Nova bijv maakt ook heus wel goeie uitzendingen,  maar af en toe ook pure propaganda, en dat weten ze zelf ook.
    Ik denk dat, in dit geval, een NOVA gewoon word gedrongen van bovenaf. Doen zij dat niet dan volgen er consequenties, kan op verschillende manieren, journalisten worden ontslagen als ze niet doen wat ze moeten doen, maar ook zijn verslaggevers ineens niet meer welkom bij persconferencies (Nos niet, RTL4 wel) reclame inkomsten word minder, maar zelfs pakketen met films of programma's die de NOS, RTL4 e.d. koopt in Amerika zal worden dwarsgelegen en wel aan een SBS6 worden verkocht bijvoorbeeld.....als SBS6 wel doet wat ze moeten doen.

    Verder gaat het allemaal zo diep de hele media. kijk bijvoorbeeld maar eens deze indrukwekkende lijst:

    Zie deze jpg foto

    zoals je ziet zijn er nog maar iets van 6 grote bedrijven:
    Vivendi Universal
    AOL Time Warner.
    The Walt disney Co
    News Corperation
    Viacom
    Bertelsmann.

    Deze 6 bezitten vrijwel ALLE denkbare media. duizenden kranten, duizenden Tv stations, ALLE Hollywood producties.
    PCM en Wegener zullen ook wel een link naar één van deze hebben. en hoeveel zit er wel niet onder die 2.

    En inmiddels zijn het er geloof ik nog maar 5 ipv 6.

    Neem nou VIACOM... opzich niet echt bekent voor de grote massa.
    Maar dit zit allemaal onder viacom (en  dan alleen de tak: Media)
    Wikipedia

    * Paramount Pictures Corporation
    * MTV Films
    * Nickelodeon Movies
    * Republic Pictures (or Republic Entertainment, Inc.)
    * DreamWorks, LLC (or Dreamworks SKG)
    o Go Fish Pictures
    * Paramount Home Entertainment

    * MTV, * MTV2, en alle andere MTV's
    * Nickelodeon/ Nick at Nite / Nicktoons TV / Nick GAS
    * TV Land
    * CMT
    * Spike TV
    * VH1
    * Noggin/The N
    * BET
    * Comedy Central
    * LOGO
    * MTV Networks International (includes TMF, VIVA and Paramount Comedy)

    * DreamWorks Television
    (following DreamWorks acquisition, became part of CBS Paramount Television in 2006)

    * Bubba Gump Shrimp Company
    * Cinema International Corporation (CIC)
    o United International Pictures (UIP)
    * MTVN Direct
    * Viacom Consumer Products
    * Viacom International

    Internet:
    * MTVi Group
    * Nickelodeon Online
    * BET.com
    * Contentville.com (35%)
    * Neopets
    * GameTrailers
    * iFilm
    * Xfire

    -------------------------------------------------------------------------
    En dit is maar 1 van de 5 grote mediabedrijven.

    TALPA huurt bijvoorbeeld toch zendtijd van/met Nickoldeon?
    Maar Nickolodeon is van VIACOM, Zal een Talpa dan moeten luisteren naar wat VIACOM wilt? ik denk het wel. Het zou me niks verwonderen als Talpa veel Paramount of Dreamwork films uitzend!

    Ik vind TV zelf niet iets slechts, het word alleen slecht gebruikt. Het is nu helaas vooral bedoelt als brainwash / propaganda machine.

    desinformatie op TV

    Tuesday 20 February 2007 16:07 | louise |

    Opmerkelijk dat Jeanet OSSEBAARD van de Graancirkels tijdens haar lezing op 13 januari zei dat desinformatie zich vaak bevindt niet op die plaatsen waar men ze zou verwachten, en gaf aan Discovery Channel, National Geographic, BBC en Animal Planet als bronnen van desinformatie. Zelf heb ik de laatste jaren, bij Animal Planet kunnen constateren dat er inderdaad sprake is van beelden met een eenzijdig verschijnsel van excessief  Warriors Animals gedrag. Het gaat bij informatie over dieren alsmaar over bloederige dierengevechten  tussen dieren onderling die worden uitgezonden als publieke vermakelijkheid. Zijn we soms terug naar de Arena?