Er was eens een fabel over gelijkheid!

Do 5 December 2019 10:18 | knight | 555 keer bekeken | 0 reacties | 0 x aanbevolen | Artikel voorlezen

Volgens de wet zou iedereen gelijk moeten zijn…

En daaruit volgt dat iedereen ook gelijke kansen zou moeten hebben.

Maar dat blijkt niets meer dan een fabeltje te zijn.

ONGELIJKHEID IN HET ONDERWIJS:

Het begint al bij de vorming van het individu in het onderwijs.

’t Is geen geheim dat de ( r ) overheid na de 2e wereldoorlog het studeren stimuleerde en vanaf de 60’er jaren het onderwijs langzaam maar zeker weer heeft afgebroken met haar bezuinigingen.

17-09-2019 https://www.trouw.nl/politiek/dit-zijn-de-plannen-van-het-kabinet~bfff73f0/

18-09-2018 https://www.vo-raad.nl/nieuws/begroting-2019-extra-bezuiniging-ondanks-nadruk-op-belang-goed-onderwijs

“Eind jaren zestig was de overheid bang dat het wetenschappelijk onderwijs in de twintig jaar die zouden volgen, de rijksbegroting zou opslokken..”

 “De overheid besloot dus in te grijpen en hervormingen door te voeren.

Dat deden ze langs twee lijnen: de publieke uitgaven van de afgelopen twintig jaar terugbrengen en diversiteit in het onderwijs stimuleren.

De eerste stap van de overheid was om de studieduur met 20 procent te verkorten. Daarnaast bezuinigden ze op de begroting van het hoger onderwijs.

Ook wilden zij de private uitgaven vergroten door de collegegelden te verhogen.

Daardoor was begin jaren negentig het collegegeld zestien keer zo hoog als twintig jaar eerder.”

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/geschiedenis-van-bezuinigingen-in-het-hoger-onderwijs

Of dat er al geruime tijd een tekort aan leerkrachten is.

De werkdruk is hoog vanwege de steeds grotere klassen van zo’n 30 leerlingen…

En de lonen zijn door al die bezuinigingen van de ( r ) overheid ver achter gebleven.

09-01-2019 https://www.rtlz.nl/algemeen/binnenland/artikel/4545206/imagoprobleem-onderwijs-drempels-om-leraren-te-vinden

Daarbovenop komt dat het individualiseringsbeleid van de ( r ) overheid er toe heeft bijgedragen dat ouders mondiger zijn geworden en meer voor hun kinderen opkomen, waardoor de leerkrachten ook nog eens onder druk worden gezet.

07-17-2019 https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/ouders-kunnen-ook-iets-te-mondig-zijn~b1b3522e/

Op zich is er niets op tegen dat ouders mondiger zijn geworden…

Zeker als het erom gaat hun kroost te beschermen tegen mishandeling en zelfs verkrachting door al dan niet pedofiele leerkrachten.

Zo had ik op de lagere school te maken met een Friese leraar die er plezier aan beleefde mij als kind van een Groningse vader en Brabantse moeder met een stok op de vlakke hand te slaan en op de mts-elektro was er eveneens een leraar die het nodig vond om pedagogische tikken uit te delen met zijn kolenschoppen van handen.

Tegenwoordig noemen ze zoiets mishandeling en kun je zo’n leraar aanklagen zodat die op non-actief wordt gezet of zelfs ontslagen.

In mijn jeugd kon je echter klagen wat je wilde bij die schoolhoofden, maar ze lieten die schoften gewoon hun gang gaan!

TIP: De ( r ) overheid reageert altijd te laat…

Verergert de problemen i.p.v. deze op te lossen!

https://www.caop.nl/app/uploads/2019/04/Altijd_te_laat__Geschiedenis_van_de_onderwijsarbeidsmarkt_in_Nl__Robbert_Sikkes_2017_.pdf

OPMERKING: De Nederlandse scholen sluiten niet aan op het bedrijfsleven, en ook de manier van lesgeven schijnt op elke school anders te zijn waardoor de één dus beter onderwijs geniet dan de ander.

“Ons onderwijssysteem is een log, bureaucratisch apparaat.

Het streng gereguleerde curriculum wordt voor meerdere jaren vastgesteld, terwijl de markt zich met de dag ontwikkelt.“

22-08-2018 https://nrclive.nl/onderwijs-en-bedrijven-zouden-elkaar-meer-moeten-opzoeken/

ONGELIJKHEID VAN AFKOMST:

En dat zie je ook goed terug…

Aan de zogenaamde witte versus zwarte dan wel gemengde scholen.

Aangezien kinderen van allochtonen meer aandacht nodig hebben / trager leren besluiten veel ouders hun kinderen op witte scholen onder te brengen waar ze evenveel of even zo weinig aandacht krijgen, de rijken kunnen het zich zelfs veroorloven hun kroost bij dure privéscholen onder te brengen, zoals we een stuk verderop kunnen lezen.

04-04-2018 https://npofocus.nl/artikel/7762/waarom-hebben-we-nog-steeds-witte-en-zwarte-scholen-

In het liberale beleid wordt bovendien de “multiculturele samenleving” vormgegeven door het massaal binnenhalen van arbeidsmigranten, asielzoekers en “vluchtelingen”.

Vul zelf maar in welke consequenties zo’n beleid heeft voor de autochtone Nederlandse schoolverlaters.

’t Zal duidelijk zijn dat wanneer ouders besluiten hun kind op een witte school onderbrengen, dit de “multiculturele samenleving” die de ( r ) overheid voor ogen heeft teniet doet, evenzo de ontwikkeling dat allochtonen hun kroost op eigen Islamitische scholen onderbrengt.

Om hier een eind aan te kunnen maken moeten alle christelijke en islamitische scholen worden omgevormd tot openbare scholen die voor IEDEREEN toegankelijk zijn.

Bovendien moeten alle scholen verplicht worden op dezelfde wijze les te geven…

Als we echt willen dat iedereen gelijke kansen krijgt om hogerop te komen.

Nu we het toch over de bevolking hebben…

Wist u dat de bevolkingsgroei in Nederland het steeds meer moet hebben van immigranten, en dat het sterftecijfer inmiddels weer hoger ligt dan het geboortecijfer?

Er van uitgaande dat tussen die sterftecijfers veel pensioengerechtigden tussen zitten…

Betekend dat over het algemeen minder pensioenkosten.

Ware het niet dat de ( r ) overheid steeds meer arbeidsmigranten, asielzoekers en  “vluchtelingen” naar Nederland haalt, die te zijner tijd ook een beroep zullen doen op de Nederlandse pensioenen ( al zullen die uitkeringen veelal lager uitvallen dan die van diegenen die in Nederland zijn geboren.

Bovendien moeten we goed beseffen dat zich onder die 155.000 emigranten ook pensioengerechtigden bevinden, die hun pensioenuitkeringen mee naar het buitenland nemen, zij moeten er echter wel rekening mee houden dat afhankelijk van het land waar zij naartoe emigreren, op de hoogte van de pensioenen kan worden gekort.

 13-01-2017 https://www.rtlnieuws.nl/life/personal-finance/artikel/250501/allochtonen-profiteren-van-hogere-aow-leeftijd

https://pensioenkijker.nl/ik-ben-met-pensioen/veranderingen-in-uw-pensioen/pensioen-in-het-buitenland

Enfin…

Terug naar de kwaliteit van het onderwijs…

Want die gaat immers steeds verder achteruit.

10-04-2019 https://www.onderwijsconsument.nl/onderwijsinspectie-leerlingen-scoren-slecht-op-taal-en-rekenen/

En deze systematische achteruitgang van het onderwijs…

Is zeker al 20 jaar aan de gang!

En volledig te wijten aan het wanbeleid van de ( r ) overheid.

( De link van de onderwijsinspectie komt uit het domein van Rijksoverheid ( NL )).

“De prestaties van leerlingen zijn de afgelopen 20 jaar geleidelijk gedaald.

Dit blijkt uit internationale onderzoeken in het basis- en voortgezet onderwijs.

In tegenstelling tot vrijwel alle andere landen, presteren  leerlingen in Nederland steeds iets minder dan vroeger.

Daling en stagnatie zijn ook te zien in landelijke studies naar prestaties van basisschoolleerlingen in taal, rekenen, cultuureducatie, natuur en techniek  en bewegingsonderwijs.”

11-04-2018 https://www.onderwijsinspectie.nl/actueel/nieuws/2018/04/11/de-staat-van-het-onderwijs

Behalve dan voor kinderen uit de zogenaamde gegoede burgerij binnen de “samenleving” die dankzij het ( r ) overheidsbeleid het meest profiteert van de oneerlijke herverdeling van de welvaart door zich o.a. te goed te doen aan de vele subsidiesystemen en belastingvoordelen waaronder de hypotheekrenteaftrek, waar iedereen via de belasting aan mee betaald.

Zij sturen hun kroost gewoon naar een dure privé school, waarvan er in Nederland inmiddels al 64 schijnen te bestaan.

Op dit soort privéscholen…

Geven maar liefst 2 leraren les aan een groepje van hooguit 8 leerlingen.

De kosten variëren tussen de 12.000 – 22.000 euro voor 1 jaartje basisschool excl. Inschrijvingskosten 2.000 euro en lesmateriaal.

04-10-2018 https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/4439481/steeds-meer-ouders-kiezen-voor-dure-priveschool-ik-heb-het-geld-er

GELIJKE TALENTEN doch ONGELIJKE KANSEN:

 Het volgende stukje geeft duidelijk te kennen dat er duidelijk verschil wordt gemaakt als het aankomt op schoolkeuze dan wel beroepskeuze adviezen.

Men had mijn ouders destijds ook op het verkeerde been gezet, waardoor ik op de verkeerde scholen heb gezeten, dus ik ken dit probleem maar al te goed.

Laat het volgende GOED tot u doordringen!

“Kinderen van hoogopgeleide ouders krijgen in groep 8 bijvoorbeeld vaker een hoger advies voor de middelbare school dan de uitslag van hun Cito-eindtoets aangeeft.

Bij kinderen van laagopgeleide ouders is dit andersom: zij krijgen juist een lager advies dan hun eindtoets aangeeft.”

“De inspectie volgde gedurende veertien jaar kinderen van hoog- en laagopgeleide ouders. Ze hadden een vergelijkbaar IQ, waarmee ze in principe een vmbo-advies hadden moeten krijgen.

De helft van de kinderen van hoogopgeleide ouders begon echter hun middelbare school op havo- of vwo-niveau. Slechts een kwart van de kinderen met laagopgeleide ouders kreeg zo'n hoger advies.

Bij het afronden van hun vervolgopleiding heeft 55 procent van de kinderen met hoogopgeleide ouders een hbo- of wo-diploma.

Bij kinderen met laagopgeleide ouders is dit maar 26 procent.

Even slimme leerlingen eindigen hun onderwijsloopbaan dus op verschillende niveaus.”

https://nos.nl/artikel/2098846-zorgelijke-trend-even-slim-maar-geen-gelijke-kansen-op-school.html

het opleidingsniveau is bepalend voor iemands carrière en toekomst.

Als je hier al wordt tegengewerkt zodat je je niet verder kunt ontplooien…

Vul dan zelf maar in wat daarvan de consequenties zijn!

LESMATERIAAL:

Er wordt weliswaar weinig aandacht aan gegeven, maar de wijze waarop de leerkracht lesgeeft draagt ook enorm bij aan het al dan niet vergaren van kennis.

Denk aan die ouderwetse schoolborden die 1000-en keren met krijt werden volgeschreven en die evenzo vaak met een borstel vol krijtsporen weer werd "gewist" nadat je het bord had overgeschreven, ahummm... tenminste als je er ook maar iets van kon lezen vanwege de waas van het krijt dat nog op schoolbord aanwezig was.

Of die overheidsprojectoren die ze maar niet scherp ingesteld kregen, o.a. doordat de scherpte verandert naarmate de projector warmer wordt, zodat je eveneens amper kon zien wat er stond geschreven.

Even achterwege gelaten of je überhaupt al wijs kon worden uit het handschrift van de leerkracht zelf.

Van de ene kant is het dus goed dat er tegenwoordig met computers / laptops wordt lesgegeven, want daarop is het lesmateriaal tenminste wel duidelijk leesbaar.

Al moet je niet te lang achter de computer zitten want daar kun je dan weer hoofdpijn van krijgen en het is ook nog eens slecht voor de ogen.

TECHNIEK EN WETENSCHAP:

Je houdt de ontwikkelingen niet tegen, maar en er zitten duidelijk ook keerzijdes aan.

Het rekent hard af met de eerlijke oude ambachten doordat het in de regel meer ontslagen oplevert dan dat het nieuwe banen creëert, en met de komst van een simpel rekenmachientje rekent bijna niemand meer uit z'n hoofd.

't Is dan ook geen wonder dat de nieuwe generaties jongeren niet meer in staat zijn om bijvoorbeeld wisselgeld terug te geven bij de kassa, wanneer de kassa niet zelf op een scherm laat zien hoeveel er teruggegeven dient te worden.

En al die technologische gadgets waar de jeugd tegenwoordig afhankelijk van wordt gemaakt waaronder de zogenaamde “smartphones” leiden eigenlijk alleen maar af waardoor ze op school ook slechter presteren, bovendien lijkt mij het staren naar die piepkleine beeldschermpjes niet bepaald gezond en slecht voor de ogen.

Verder maakt het ook veel uit op welke school je zit.

Aangezien niet landelijk is vastgelegd hoe lesgegeven dient te worden kan elke school haar eigen lesmethode gebruiken.

De ene lesmethode blijkt daarbij effectiever te zijn dan de andere.

11-04-2018 https://www.trouw.nl/nieuws/nederlandse-leerlingen-rekenen-en-lezen-slechter-dan-hun-ouders~b9dbf371/

VERSCHIL TUSSEN MAN EN VROUW:

Hahaha…

Nee ik ga het niet hebben over het uiterlijk of geslachtsdelen e.d..

Maar over de waardering in salaris voor hetzelfde werk van beide seksen.

Hoewel beide even hard werken…

Verdient de man schandalig genoeg nog steeds meer dan de vrouw bij gelijke werkzaamheden.

En die loonkloof blijkt ook nog eens alsmaar groter te worden!

Vrouwen verdienen volgens de ruwe cijfers van het CBS gemiddeld 6,4 - 8% minder.

Het werkelijke percentage zal vermoedelijk een stuk hoger uitvallen, het CBS kennende.

19-11-2019 https://nos.nl/artikel/2311084-loonkloof-tussen-mannen-en-vrouwen-wordt-groter.html

En zo zijn er nog tal van voorbeelden aan te halen…

Waarbij duidelijk wordt dat de claim: “Iedereen is gelijk” tot het rijk der fabelen behoort!

Ik wil het hier echter bij laten.

Verwacht niet dat het huidige politieke systeem met haar vriendjespolitiek en haar liberaal kapitalistische schuldeneconomie daar ook maar iets aan zal veranderen, anders had ze dat al lang gedaan.

We hebben een nieuw eerlijker en democratischer maar bovenal transparanter politiek-economisch systeem nodig dat iedereen WEL gelijke kansen geeft.

KENNIS IS MACHT!

https://worldthechanges.wordpress.com/2019/12/04/er-was-eens-een-fabel-over-gelijkheid/