Kleren van de keizer.

Sunday 27 January 2008 19:17 | Wouter ter Heide. | 1429 keer bekeken | 1 reactie | 2 x aanbevolen

In de Telegraaf van 26 januari licht Wilders een tipje op van de sluier die over zijn anti-Koranfilm hangt, die de gemoederen al maandenlang verhit. Volstrekt ten onrechte, omdat de film op voorhand te kwalificeren is als gebakken lucht. De PVV-voorman is immers geen groot theoloog of kenner van de islam! In het licht van het maskeren daarvan, wat hij behendig doet door selectief te winkelen in de Koran, moet zijn film dan ook geplaatst worden. Daardoor is, in tegenstelling tot wat Wilders doet voorkomen, zijn film niet van wezenlijk belang, alle commotie (zowel binnen als buiten de moslimwereld) ten spijt. Het grote gevaar waarvoor hij ‘ons’ wil behoeden, hoe nobel dat streven ook is, bestaat eenvoudig niet.
Kortom, om Wilders op beschaafde wijze de les te lezen, en daarmee de onrust die hij in de samenleving teweegbrengt weg te nemen, wordt het tijd dat hij openlijk ontmaskerd wordt. Daardoor zal het alom duidelijk worden dat hij in feite model staat voor de kleren van de keizer, naar het sprookje van H.C. Andersen. Als waakhond van de democratie, ligt hier voor de media een uitgelezen taak weggelegd. Op adequate wijze uitgevoerd zal die openlijke ontmaskering zijn weerslag op het Haagse reilen en zeilen en daarmee op het vruchtbaar behartigen van het democratische ‘algemeen belang’, niet missen. Integendeel!
 

Bron: de Telegraaf, 24 januari '08.

Reacties

    Re: Kleren van de keizer

    Monday 28 January 2008 14:29 | mvegmond |

    Wouter,

    Is het  nodig om een groot theoloog of kenner van de Islam te zijn om vast te stellen dat er veel afschuwelijk geweld in de islamitische wereld plaats vindt die is geinspireerd door teksten in de Koran? Als hij deze in zijn film aan de kaak stelt, woorom is dat dan gebakken lucht? Je schrijft dat het gevaar waar Wilders voor waarschuwd eenvoudig niet bestaat. Ik denk dat een groot deel van de bevolking in Afganistan, Iran, Saoudi Arabie en andere landen daar toch anders over denken en dit zijn geen geleerden maar ervaringsdeskundigen. Hetgeen over de Koran wordt gezegd kan natuurlijk ook over de bijbel en andere zgn. Heilige geschriften worden gezegd. Let wel, ook ik heb moeite met de manier waarop Wilders denkt iets te kunnen bereiken. Ik denk dat hij contra productief bezig is. Dit is natuurlijk afhankelijk van zijn doelstellingen. Ik heb hier echter de indruk dat je je door ergernis hier laat verleiden de weg van objectieve waarheid en rede te verlaten. In veel eerdere stukken die ik van je heb gelezen bleef je aan die weg zo heerlijk trouw.

    Maarten van Egmond