=SPEEDDATE.....

Thursday 31 May 2012 11:35 | clabamsk | 2420 keer bekeken | 0 reacties | 2 x aanbevolen

Nooit meer een miskoop? Nooit meer een kat in de zak? Nooit meer prullaria verpakt in stijlloze omlijsting? Gewoon simpelweg een partner die je past als een jumpsuit? Qua financieel karakter, roffelend uiterlijk en hartgrondige vaardigheden? Haastige spoed blijkt, ongelofelijk maar waar, gewoon goed. In twee dartelende seconden kunnen we de beste beslissing van ons leven nemen. Mits we op ons gevoel vertrouwen. Voorwaarde: je dient wel over enig gevoel te beschikken!

Volgens psycholoog Malcolm G. weten we precies wat we willen. Een kraakheldere creatieve conclusie. M.G.: "Het klinkt misschien gierend gek, maar we zouden minder zinloos moeten wikken en wegen. Voordat we ergens over beslissen, zijn we gewend zoveel mogelijk nutteloze informatie te vergaren. We denken er te hartgrondig en hartvochtig over na. Goed doorwrochte besluiten kunnen we immers alléén nemen als we er veel kostbare druk-druk-druk-tijd insteken. Dat is het probleem: we denken vaak veel te veel over dingen na!" Ach. Een bedenkelijk standpunt.

Conclusie na infowisseling met relatiespeurders: denken is nu juist een vaardigheid die velen jammerlijk ontberen! Zaak dus om, als potentieel slachtoffer, je harses er adequaat bij te houden en wél te blijven nadenken. Los van wat die wetenschappelijke niksnut erover denkt. Overigens, wat denkt die M.G. eigenlijk wel. Wat te denken van alle geestdodende arbeid die voorafgaat aan het traceren van een nieuwe liefde? Wie bewust op zoek is geweest naar een relatie kan erover meedenken. Ooit een tenenkrommend intake-'gesprek' bij een relatiebureau gehad? Fonkelende brochures lezen, formuliertjes invullen, vervolgens groep 3-brieven ontvangen en attente afspraakjes maken. Bedenk het allemaal maar.

Denken dat je forse investering aan inschrijvingskosten resultaat oplevert. Meen het maar niet! Alles op een rijtje zetten vergt de nodige inspanning. Terwijl je nog niets, helemáál niets op een rijtje hebt. Wat wil  je eigenlijk en wat zoek je in een partner? Slim, sexy en gevoelig moet hij of zij zijn, enig besef van humor hebben. Ja, lach maar! Ook vaardigheid tot wat denkwerk is prettig meegenomen. Je hebt ook wensen op het gebied van lichaamslengte. Graag langer dan 1m15. Graag korter dan 2m70. Graag een Tom Cruise-Angelina Jolie-smoelwerk. Graag haar, véél haar. Uiteraard op de schedel. Al dan niet voorzien van een kleurbad.

Alles lekker vlot dus. Daarom: speeddating. Bij betreding van het romantische pand ligt er snuifbare, geestverruimende coke klaar. Mede daarom is het fenomeen in de geïndustrialiseerde wereld enorm populair geworden. In Afrika denken ze: “Liever vreten dan daten!” Relatiesnuiven simpelweg teruggebracht tot een gedrogeerd onmiddellijk oordeel. Voelen, even denken en hop, een beslissing nemen. Antwoord krijgen op slechts één uiterst eenvoudige vraag: "Wil ik deze persoon in bed verder leren kennen, liefst tussen kraakheldere lakens?"

Uiteindelijk zit je tegenover het zoveelste passende schertsfiguur waarbij je tijdens het  eerste “hallo” de oprispingen al voelt. Denkend: “Zo, weer fijn een avond naar de klote! Wat denkt dat mens eigenlijk wel?” Het achtste wereldwonder W.G.: “Razendsnelle conclusies kunnen zelfs beter zijn dan behoedzame en weloverwogen uitkomsten. Voor deze oordelen hebben we helemaal niet zo veel voorbereidingstijd en informatie nodig”. Staven de kille cijfers zijn gelijk? Van alle snelle-hap-huwelijken, hoopvol ingezegend in Las Vegas, eindigt 99,9 % in een bloedbad. Je denkt dus dat hij ongelijk heeft!

Om daar antwoord op te krijgen, heb je geen hele avond nodig. In korte tijd flitsen potentiële kandidaten aan je geoefend oog en oor voorbij. Tien minuten slechts gereserveerd voor elk potentieel levensmaatje. Je begint net aan een uitgewoonde kandidaat gewend te raken of denkt misschien zelfs “lekker ding” en het is al over en sluiten. W.G.: “We hebben vaak aan 2 seconden al genoeg dan is 10 minuten een zee van tijd”. Nooit meer een miskoop!

Externe link: clabamsk.blogspot.com