Belangrijke themas uit de Hernoemde EU-Grondwet

Zo 18 November 2007 19:56 | venry | 3752 keer bekeken | 0 reacties | 0 x aanbevolen | Artikel voorlezen

Teken de petitie voor een referendum over de EU-Grondwet
www.x09.eu

 

De regering en een meerderheid van de Tweede Kamer dreigen een nieuw referendum over het nieuwe Europese verdrag te blokkeren. Een meerderheid van de bevolking wil zich echter kunnen uitspreken over het verdrag. Tien Europarlementariërs, bestaande uit zowel voor- als tegenstanders van de EU-Grondwet, hebben in een open brief aan Bondskanselier Merkel en haar collega’s aangedrongen om in elk Europees land een referendum te organiseren. Deze oproep wordt ondersteund door een grote Europese Petitie Campagne via de website www.x09.eu.  Er wordt samengewerkt met nationale initiatieven zoals bijvoorbeeld in Nederland www.referendumnu.nl  en www.wijwillenreferendum.nl.

Als er geen referendum komt, kan met een meerderheid in de Tweede Kamer worden voorbijgegaan aan 62% van de Nederlandse kiezers en 55% van de Franse kiezers die bij eerder referendum 'nee' hebben gestemd. Hiermee is de politieke weg vrij naar de oprichting van een ondemocratische Europese Staat, waarin het welzijn van de mensen, planten en dieren niet centraal staat.

Enkele belangrijke thema’s uit de Hernoemde EU-Grondwet

Dierenwelzijn

Verschillende vormen van dierenmishandeling worden juridisch verankerd.   Bijvoorbeeld: stierenvechten, het rapen van kievitseieren, het houden van kistkalveren, het dwangvoederen van eenden en ganzen, het castreren van varkens, het harpoeneren van walvissen en het onverdoofd ritueel slachten. Productieverhoging wordt in het EU-Verdrag expliciet als uitgangspunt geformuleerd. (zie ook: www.partijvoordedieren.nl)
 

Grondwettelijk karakter

In het geval van een conflict tussen het nationale recht – of de nationale Grondwet - en het EU-recht heeft het recht van de EU de overhand.
Minister van Buitenlandse Zaken De Minister van Buitenlandse Zaken heet voortaan hoge vertegenwoordiger voor het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid. In deze functie zal hij aan het hoofd staan van een uitgebreid bureau voor buitenlandse aangelegenheden met een omvangrijke diplomatieke dienst en een gemeenschappelijk defensiebeleid. Samen met de nieuwe Europese president en de Europese premier (Commissievoorzitter) zal hij de Unie dan naar buiten toe vertegenwoordigen.

 

 

Oprichting van Europese Staat

De Europese Unie bezit "rechtspersoonlijkheid". Dit betekent dat de Unie met andere staten gaat onderhandelen en overeenkomsten gaat sluiten over allerlei zaken die in de EU aan de orde zijn. Nederland en de andere lidstaten komen dan op het internationale vlak nauwelijks nog voor. Andere staten onderhandelen niet meer met Nederland, maar met vertegenwoordigers van de Unie. Het komt neer op de historische beslissing om van de EU een staat te maken zonder gemeenschappelijk welzijnsbeleid.
 

Ondemocratisch

Het kernbeginsel van een democratie bestaat erin dat men naar de stembus kan gaan om voor een nieuwe meerderheid en vervolgens voor nieuwe wetgeving te zorgen. Dit kernbeginsel ontbreekt. De Europese Commissie behoudt haar monopolie als het erom gaat nieuwe wetten voor te stellen en Nederland krijgt niet meer automatisch een commissaris. De meeste wetsvoorstellen worden voorbereid in 3 000 geheime werkgroepen bij de Commissie, waarna 300 andere werkgroepen bij de Raad achter de schermen over die voorstellen beslissen. De gekozen leden van het Parlement kunnen alleen amendementen voorstellen aan de niet-gekozen ambtenaren en ministers, die op eigen houtje over de overgrote meerderheid van de wetten beslissen. De wetgevende, de uitvoerende en de rechtsprekende macht zijn niet gescheiden. Een Europese Staat van regeringen waarin de invloed van de burger minimaal is.
 

Weinig vredelievend karakter

Het EU-Verdrag biedt een stevig fundament voor een militaristisch Europa dat haar lidstaten verplicht hun militaire inspanningen te vergroten. Het is en blijft een Europa dat de band met de NAVO vastlegt, ondanks het feit dat een aantal van haar leden geen NAVO-lid zijn.
Het woord vrede komt nauwelijks voor het EU-Verdrag. Ook wordt weinig of niet gesproken over preventie van conflicten, wapenbeheersing, ontwapening, het bouwen aan vertrouwen, geweldloosheid en verzoening. Nucleaire wapens en atoomwapens worden zelfs niet genoemd, terwijl deze integraal onderdeel uitmaken van het strategische veiligheidsbeleid.
 

Politici doen hun uiterste om referenda te voorkomen. Er wordt gesteld dat het nieuwe EU-Verdrag in allerlei opzichten een verbetering is. De praktijk wijst evenwel uit dat de vorm nieuw is, maar de inhoud hetzelfde. Een referendum is een laatste kans om een democratisch en sociaal Europa te bouwen! Worden wij wakker?! Teken de petitie op www.x09.eu

Achtergrondinformatie voor de liefhebbers
• Willem Bos over het nieuwe EU-Verdrag
(http://www.wijwillenreferendum.eu/file/34)
• Jens-Peter Bonde’s laatste online boek over het nieuwe EU-Verdrag (http://www.bonde.com/index.phtml?sid=487&aid=24989)
• Juridische vergelijking tussen verworpen EU-Grondwet en nieuwe EU-Verdrag (http://www.bonde.com/index.phtml?download=true&fid=10305
Petitie websites
www.x09.eu
www.wijwillenreferendum.nl
www.referendumnu.nl


Bijlage

Een meerderheid van politici vinden een referendum niet nodig, omdat het nieuwe EU-Verdrag essentieel anders is dan de door de bevolking verworpen EU-grondwet. Niets is minder waar. Lees maar eens wat bekende politici, veelal voorstanders van de nieuwe EU-Grondwet, zelf verklaren:

Valéry Giscard d'Estaing: “Ofschoon de Britten, de Fransen en de Nederlanders er op aangedrongen hebben om alle verwijzingennaar het woord grondwet te vermijden bevat het nieuwe verdrag alle sleutelelementen van de grondwet.”

Hans Gert Pöttering, voorzitter van het Europees Parlement: "Wij moeten alles doen om de essentie van dit hervormingsproject (de Europese grondwet) in stand te houden en vóór de volgende Europese verkiezingen, in juni 2009, te verwezenlijken. Het is niet erg het ontwerp aan een soort voorjaarsschoonmaak te onderwerpen en van ballast te ontdoen. Ook de term ‘grondwet’ uit de titel is niet taboe als een bescheidener formulering de zaak kan dienen. Wat echter niet ter discussie staat, is de inhoudelijke kern, met inbegrip van de fundamentele waarden en de grondrechten, want deze vormen de grondslag voor verdere Europese eenmaking in de komende decennia."

José Luis Zapatero, premier van Spanje: “Wij hebben geen enkel belangrijk punt van de Grondwet laten vallen (….) Dit is zonder twijfel meer dan een gewoon verdrag. Het is een project met het karakter van een oprichting, een verdrag voor een nieuw Europa.”
Angela Merkel, bondskanselier van Duitsland: “De inhoud van de grondwet is gehandhaafd, dat is een feit.”

Karel De Gucht, Belgisch minister van Buitenlandse Zaken: “Het doel van het grondwettelijk verdrag was om leesbaarder te zijn. (…) Het doel van dit verdrag is om onleesbaar te zijn. (….) De grondwet bedoelde duidelijk te zijn, dit verdrag bedoelt onduidelijk te zijn. Dat is een succes.”

Margot Wallström, Eurocommissaris: “Het is in essentie hetzelfde voorstel als de oude grondwet.”

Anders Fogh Rasmussen, minister-president van Denemarken: “Het goede is dat alle symbolische elementen weg zijn en dat wat er werkelijk toe doet, de kern is gebleven.”

Vaclav Klaus, president van Tsjechië: “Er zijn alleen maar cosmetische veranderingen aangebracht, de basistekst is hetzelfde.”

Miguel Ángel Moratinos, minister van Buitenlandse Zaken van Spanje: “Ik geloof dat 98 procent van de inhoud van het grondwettelijk verdrag in het nieuwe verdrag staat. De verpakking is veranderd, maar niet de inhoud. “

Louis Michel, Eurocommissaris: “Het nieuwe verdrag behoudt dat wat essentieel was in de grondwet.”

Giuliano Amato, voormalig Italiaans minister-president: “Kijk, het is absoluut onleesbaar, een typisch Brussels verdrag, niets nieuws, niets voor een referendum.”

Vaclav Klaus, president van Tsjechië: “Er zijn alleen maar cosmetische veranderingen aangebracht, de basistekst is hetzelfde.”

Miguel Ángel Moratinos, minister van Buitenlandse Zaken van Spanje: “Ik geloof dat 98 procent van de inhoud van het grondwettelijk verdrag in het nieuwe verdrag staat. De verpakking is veranderd, maar niet de inhoud. “

Louis Michel, Eurocommissaris: “Het nieuwe verdrag behoudt dat wat essentieel was in de grondwet.”

Giuliano Amato, voormalig Italiaans minister-president: “Kijk, het is absoluut onleesbaar, een typisch Brussels verdrag, niets nieuws, niets voor een referendum.”