Zinvol leven vs Consumptiemaatschappij.
Hoe zit dat met zinvol leven in onze consumptiemaatschappij?
Zij die al eens grondig op zoek zijn gegaan naar geluk en wat geluk is, vinden dat geluk zit in het vinden van de zin van je leven.
Het uitoefenen van wat je zelf zinvol vindt.
Dit geluk wordt vaak verstoord of verborgen door hebzucht en materialisme.. en dus consumptie.
Dus consumptie is slecht?
Dus we moeten goed uitkijken dat we ons geluk niet laten misleiden door reclame en propaganda.
Critici vinden volgende aspecten van onze consumptiemaatschappij slecht.
- Consumptie is slecht want wij verliezen de weg naar een zinvol leven en geluk.
We leggen onze identiteit in producten en niet meer in wat we doen.
We weten niet meer wat we leuk vinden en vergeten wie (en wat) we zijn.
- Productie is slecht want bij zowat elk productieproces wordt er afval gegenereerd en is er vervuiling met alle gevolgen vandien voor natuur en klimaat.
Hoe meer productie er is hoe meer producten er zijn.
De consument krijgt nog meer de mogelijkheid om zijn identiteit in het materialisme te leggen.
Zo zal de consument nog gemakkelijker de weg kwijt geraken naar een zinvol leven en geluk.
- Reclame is slecht want de maatschappij wordt gemanipuleerd en gebrainwashed op de meest creatieve manieren. Hierdoor wordt het besef van wat geluk echt is, helemaal in de pan gehakt en worden we op alle mogelijke manieren misleid zonder dat we het zelf doorhebben.
- Afval is slecht want het schaad ons milieu. De afvalberg wordt groter en groter en we creëren de meest vervuilde plekken op aarde.
Maar we hebben wel een noodzakelijk minimum aan materiele zaken nodig.
Mensen 'maken' ook graag noodzakelijk materiele dingen (zin van het leven -> geluk).
Dus consumptie is er altijd, en dus productie is er ook altijd.
Als er consumptie is, is er ook handel, en als er handel is, vindt de producent het fijn dat de mensen kiezen voor zijn product, dus die wil meer verkopen (of gaat het hier al fout?).
Het feit dat er meerdere mensen het leuk vinden om noodzakelijke materiele dingen te maken, en dus ook aan de mens willen brengen, en dus willen verkopen, zorgt ervoor dat er concurrentie is.
Concurrentie is goed, want dit zorgt voor creatieve nieuwe ideeën en dus voor vooruitgang en evolutie.
Wanneer een producent een nieuw of verbeterd product gevonden heeft wil hij dit aan de mensen brengen.
Dus hij maakt reclame.
De mensen vinden het leuk om dingen te ontdekken die ze goed kunnen gebruiken.
Dus reclame is goed?
Als nieuwe verbeterde producten in de plaats komen van verouderde producten, is er afval, en wordt de afvalberg groter.
Als de afvalberg groter wordt, verkloten wij de natuur waar we zo van houden .
Hoe zit dat nu?
Mogen wij onze producten niet verbeteren?
-> Veel mensen vinden dit nochtans leuk en zinvol -> dus zijn gelukkig.
Mogen wij niet consumeren dan?
-> Moeten wij sober gaan leven als monniken in een klooster?
-> Moeten wij terug het bos in kruipen en gaan leven als apen in een boom?
Dan stopt de technologische evolutie toch?
Dan stel ik mij volgende vragen:
- Wanneer is consumptie slecht?
- Wanneer is prodcutie slecht?
- Wanneer is reclame slecht?
- Wanneer is afval goed?
Voor je reageert, bedenk even onder welke voorwaarden jouw computerscherm, waar je nu naar staart, gemaakt werd.
Bertje